Miranda Veldhuizen in gesprek met Henk van Steeg

Feestelijke radiodag voor Riederborgh

RIDDERKERK - Zorgcentrum Riederborgh was vorige week een paar uur de uitzendlocatie voor NPO Radio 5. Met hun radioteam kwamen de presentatoren Henk van Steeg en Tom Herlaar voor een rechtstreekse uitzending van het EO-programma “Open Huis” naar Ridderkerk.

De radiomakers gingen in het kader van de “Ontdek de zorg week” een week lang langs zorg- en welzijnsinstellingen in het hele land. Riederborgh was voor deze themaweek aangemeld door de werkgeversorganisatie Zorg en Welzijn Zuid-Holland Zuid. Die voordracht resulteerde niet alleen in een bijzondere live-uitzending. Vanuit Riederborgh mochten ook de muziek aangevraagd worden voor de “Arbeidsvitaminen” van die ochtend. Ook werden er vooraf interviews afgenomen die in de loop van de dag werden uitgezonden.
Voor de rechtstreekse uitzending zat Henk van Steeg achter de microfoon in de grote zaal van Riederborgh. Tom Herlaar was razende reporter op locatie en liet zich in die rol horen vanuit de dagopvang en de huldiging van een zorgheld. Voor een radiogesprek met Van Steeg mochten huiskamerassistente Miranda Veldhuizen en Mariska van den Dool van de afdeling somatiek. Laatstgenoemde mocht vertellen waarom ze pas op latere leeftijd voor de zorg gekozen heeft. Miranda werd geïnterviewd over de levensboeken die ze voor elke bewoner maakt. “Die geven houvast als ze onzeker zijn en bieden een basis om een gesprek te beginnen” aldus Miranda over de boeken die ze voor dementerenden maakt.
Tijdens het draaien van muziek liep Henk van Steeg de zaal in voor spontane gesprekjes met bewoners. De middag was extra feestelijk omdat dit de eerste keer was dat er weer met zoveel mensen in de zaal bij elkaar gezeten kon worden.