Levensechte ruimtereis voor Klimop-leerlingen

RIDDERKERK - Na een lange periode wachten en voorbereidingen in de klas konden leerlingen van De Klimop-centrum in Ridderkerk zich opmaken voor een ‘ruimtereis’. Hiervoor kwam een 15m lange spaceshuttle naar de school: Een leslokaal speciaal voor groep 7, op wielen, voorzien van actuele VR technieken met een programma ingesproken door astronaut Andre Kuipers, die dit maakte in samenwerking met NASA.

In kleine groepjes mochten de kinderen de spaceshuttle in en gaan zitten in hun eigen astronautenstoel. Met een grote VR-bril op werden zij zo de ruimte ingeschoten en maakten ze een reis door de ruimte, zoals Kuipers het zelf heeft meegemaakt. Door de 4D virtual reality-technologie kwam het levensecht over. Met hun bril op het hoofd keken de kinderen vanuit de ruimte uit op planeet aarde, terwijl ze voor hun gevoel in beweging waren. Na een kwartier is de pret over en belanden de kinderen weer met beide benen op de grond.
Kuipers wil dit schoolprogramma de kinderen bijbrengen dat die ene aarde die we hebben, uiterst kwetsbaar is. En dat ze er dus vriendelijk voor moeten zijn.