Ridderkerks Symfonieorkest laat Hebriden van Mendelssohn horen

RIDDERKERK - Op zaterdag 9 april geeft het Ridderkerks Symfonieorkest onder leiding van Jean-Pierre Gabriël een voorjaarsconcert, met verschillende klassieke werken. Met Babette van den Berg als soliste wordt het eerste vioolconcert van Bruch ten uitvoer gebracht. Ook speelt het orkest twee werken van Schubert: de Ouverture im Italienischen Stil, en de zevende symfonie.

Daarnaast wordt Mendelssohns bekende Hebriden-ouverture uitgevoerd. Dit werk is één van de eerste zogenoemde symfonische gedichten: een compositie waarin een niet-muzikaal onderwerp uitgebeeld wordt, zoals een boek, schilderij, of, in dit geval, een landschap.
 Mendelssohn bezocht in 1829 de Hebriden, een Schotse eilandengroep. Hij raakte erg onder de indruk van de ruige natuur en werd in het bijzonder getroffen door een zeegrot op een verlaten eiland. In 1830 schreef hij de Hebriden-ouverture, en in het werk heeft Mendelssohn de mystiek van de eilandengroep in klanken omgezet. Het eerste thema van het werk verbeeldt de grandeur van de grot en de verwondering van de reiziger over zulke natuurpracht; het tweede thema stelt de onstuimige zee voor.

Kaartverkoop
Het concert begint om 14.30 uur in de Levensbron aan de Jan Luykenstraat 10 te Ridderkerk. Kaarten à €15 zijn te reserveren via: info@ridderkerkssymfonieorkest.nl of verkrijgbaar aan de zaal. Vrienden van het orkest krijgen korting op de entreeprijs en kunnen plaatsnemen op gereserveerde plaatsen vooraan. De Vereniging Vrienden heet nieuwe leden van harte welkom! Wie zich wil aanmelden als Vriend van het orkest, kan voor meer informatie naar: www.ridderkerkssymfonieorkest.nl/vrienden/. Op zondag 10 april zal het orkest hetzelfde programma uitvoeren in Ankeveen.