Nils Erkelens verschalkt de keeper van Celeritas.
Nils Erkelens verschalkt de keeper van Celeritas. Foto: Ruud de Jong

Handballers moeten diep gaan voor winst

RIDDERKERK -  Donderdagavond hadden de handballers van Drechtsteden hun handen vol aan Celeritas/Houten. Met een tegenstander waar de keeper een heuse sta in de weg werd (Maarten Bruggeman) moest de ploeg diep gaan om alsnog de overwinning met 21-18 over de eindstreep te trekken.

De start van de Drechtsteden aanval was stroef. De kansen die er kwamen werden niet of nauwelijks benut. Ook kreeg de keeper van de tegenstanders, tot frustratie van de aanvallers, steeds meer zelfvertrouwen. In de eerste 20 minuten werd er maar 4 keer gescoord. Verdedigend zat het onder leiding van Stefan Soeteman wel snor gezien het aantal tegentreffers (9). Maar een stand van 4-9 was toch tegen de verwachting. Onder aanvoering van Nils Erkelens kreeg de ploeg steeds meer zelfvertrouwen wat zich vertaalde in een rust van 11-11. Direct na de rust kon de ploeg een kleine voorsprong nemen (14-12) maar echt weg lopen lukte niet. Er sloop iets van frustratie binnen het team wat resulteerde in diverse tijdstraffen. In totaal liep de ploeg tegen 8 tijdstraffen op tegen maar 3 voor de gasten. De scheidsrechters Hartman en de Vries hadden het er maar druk mee. Het verschil zakte tot één treffer (17-16) en de spanning was om te snijden. De ploeg weigerde echter de witte vlag te hijsen en onder luide toejuichingen van het publiek en de wisselbank werd de overwinning met 21-18 binnen gehaald. “Het was een mooi gezicht om te zien hoeveel veerkracht en wilskracht er naar boven kwam om de punten in Ridderkerk te houden”, vertelde begeleider Remco de Jong na afloop. “Zo zie je maar dat je met hard werken, met veel vertrouwen in elkaar en met een meelevende bank, ver kan komen. Het was geen mooie wedstrijd, maar wel een dikke verdiende overwinning.”

Deze overwinning brengt de ploeg op plek twee met drie punten en een wedstrijd minder (12-19) achter De Meeuwen (13-22). Zondag wacht een lastige uitwedstrijd bij Hercules 2. In deze ploeg spelen spelers die met enige regelmaat uitkomen voor het eerste wat Ere Divisie speelt. Net als thuis, waar vorige week met 35-27 nog werd gewonnen, blijft het toch een gevaarlijke outsider. De wedstrijd begint zondag om 14.35 uur in Den Haag.