Succesvol project om mensen uit de bijstand te krijgen stopt

RIDDERKERK - Per 1 april 2022 is het project BuurtMV van Stichting De Overburen gestopt. BuurtM/V was een project voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in de BAR-regio, die gemotiveerd waren om die afstand te overbruggen. Door het volgen van een leer- en werktraject bij De Overburen werden de deelnemers klaargestoomd voor de arbeidsmarkt. Het werk tijdens het traject bestond uit het geven van praktische ondersteuning aan kwetsbare wijkbewoners in Ridderkerk en Barendrecht en wijkbeheer.

Stichting De Overburen is in 2019 gestart met het project en heeft twee rondes gedraaid. In totaal hebben er 10 buurtvrouwen/mannen gewerkt, waarvan de helft via dit project een baan heeft gevonden. Tijdens het traject hebben de buurtvrouwen/mannen aan ongeveer 70 mensen praktische ambulante ondersteuning geboden aan de inwoners van Ridderkerk en Barendrecht. Jacko de Raad, bestuurder van De Overburen: “Het project is zeker succesvol te noemen, en werd in de landelijke evaluatie van de participatiewet aangemerkt als één van de zeven meest succesvolle aanpakken om mensen succesvol uit de bijstand te krijgen.”

Het project moet helaas stoppen omdat de subsidie vanuit de BAR-gemeenten niet meer wordt verlengd. Stichting De Overburen wil de BAR-gemeenten voor het vertrouwen in het project en de fijne samenwerking. De komende periode wordt er onderzocht of het project doorgezet kan worden met andere financieringsvormen. Voor meer informatie over het project en Stichting De Overburen www.de-overburen.nl. Voor vragen kunt u contact opnemen via welkom@de-overburen.nl.