De fractie van Partij 18PLUS in nieuwe samenstelling

Voorstel over zondagopening van agenda gehaald

RIDDERKERK - Partij 18PLUS is de belofte om de eerste raadsvergadering na de verkiezingen te komen met een voorstel voor winkelen op zondag niet nagekomen. De partij wilde met een stemming hierover voorkomen dat de zondagsopening van winkels onderdeel zouden worden van de coalitieonderhandelingen.

Het blijkt in de praktijk anders uit te pakken. “We willen niet dat hierdoor partijen buitenspel worden gezet of wellicht zelf buitenspel worden gezet. Daarom halen we het van de agenda van deze raadsvergadering” motiveerde raadslid Fleur Stip het intrekken van haar initiatiefvoorstel.
Om 18PLUS nu tot een uitspraak over de zondagsopenstelling te verleiden kwam de fractie van PvdA-GroenLinks direct met een motie om op proef te starten met vier winkelzondagen per jaar. “De ondernemers moeten vooral samen bepalen welke dagen het beste zijn voor hen. Voor de feestdagen of bijvoorbeeld tijdens een evenement op het Koningsplein” aldus Björn Ros over zijn opstapje naar winkelen op zondag.
De fractie kreeg er Partij 18PLUS niet mee over de streep. Volgens partijleider Henk van Os zit geen enkele winkelier hier op te wachten: “Die willen gewoon elke zondag open. We weten allemaal dat de supermarkten op zondag open gaan als dat elke zondag mag.” Zonder steun van 18PLUS haalde de motie het niet. Leefbaar Ridderkerk en VVD gingen er wel in mee.