De Mini-D bij het nieuwe Experience Center van Gazelle in Dieren
De Mini-D bij het nieuwe Experience Center van Gazelle in Dieren Foto: Job Rutgers

Van Fietsbank naar erfgoedcollectie van Gazelle

RIDDERKERK - De Fietsbank Ridderkerk heeft een originele Mini-D geschonken aan Gazelle. De in tweeën te splitsen tweewieler is opgenomen in de erfgoedcollectie van het Nederlandse fietsenmerk.

De Fietsbank Ridderkerk geeft goede, aan hen gedoneerde, fietsen aan ingeschreven minima in bruikleen. Tussen de gedoneerde fietsen bevond zich een bijzonder exemplaar in goede staat. Hierover heeft de Fietsbank contact opgenomen met Gazelle. Het bleek te gaan om een Mini-D uit 1971.
In 1970 zijn de Gazelle modellen Mini en Mini-D (een deelbare versie van de Mini) geïntroduceerd als ‘familiefiets’. Omdat zadel en stuur verstelbaar zijn, zouden deze fietsen geschikt zijn voor jong en oud. Ze worden ook wel aangeduid als 8-80 fietsen. De Mini-D wordt gezien als ‘meeneemfiets’ die gemakkelijk meegenomen kan worden in auto of op de boot. De fietsjes zijn voorzien van 20 inch wielen. De Mini wordt in eerste instantie geleverd in de kleuren oker, rood en groen. In 1971 wordt het kleurenpalet uitgebreid met de kleuren oranje en paars. Bij de Mini zijn onderdelen van plaatstaal toegepast, zoals de bagagedrager en achtervork. Later is ook de voorvork uitgevoerd in plaatstaal. Er was ook een versie met stabilisator wielen. De Mini is tot eind 1982 geleverd.