Frans Velders (links) legt wethouder Laurens Franzen de werking van de AED uit.

Vrijwilligers gezocht voor openbare AED’s

RIDDERKERK - Hoe sneller een AED wordt ingezet bij een hartstilstand, hoe groter de overlevingskans. Het is dus van levensbelang dat in elke buurt een AED hangt. Daarom zijn verdeeld over Ridderkerk 25 nieuwe AED’s geplaatst.

Ze hangen allemaal buiten, waardoor ze 24 uur per dag beschikbaar zijn voor vrijwilligers. Dankzij bewegwijzering zijn ze goed te vinden. Deze AED’s zijn aangemeld bij HartslagNu. Ridderkerk had al veel AED’s, maar niet alle apparaten zijn dag en nacht beschikbaar omdat ze in winkels of kantoorgebouwen hangen. De komst van de openbare AED’s is mede te danken aan Frans Velders van Maatschappelijk Burgerplatform Ridderkerk. Al veertien jaar zet hij zich samen met een vriend in voor meer AED’s. “De praktijk heeft geleerd dat hiermee echt levens gered kunnen worden.’’
Hij raakte extra gemotiveerd toen deze vriend in leven bleef door een reanimatie met behulp van een AED. Het is belangrijk dat er burgerhulpverleners zijn die de AED’s kunnen gebruiken. Voor de vrijwilligers organiseren de vier EHBO-verenigingen cursussen. Zij krijgen subsidie van de gemeente, waardoor het cursusgeld laag blijft. Voor wie zich als burgerhulpverlener aanmeldt bij HartslagNU is de cursus gratis. De kosten worden door de meeste zorgverzekeraars (deels) vergoed. Na het behalen van een diploma is het belangrijk dat de vrijwilliger zich aanmeldt bij HartslagNu.