Bloemen voor het echtpaar Van Estrik-van Oost

Zestig jaar in het bootje

RIDDERKERK - Burgemeester Attema feliciteerde afgelopen weel het bruidspaar Van Estrik-van Oost met hun diamanten huwelijk. Hun jawoorden klonken op 6 april 1962 in Rotterdam. In Hillergersberg om precies te zijn, want daar was het waladres van bruid en bruidegom.

Ze waren schipperskinderen die elkaar op de binnenvaart leerden kennen. Naast het huwelijksbootje hebben ze samen bijna twaalf jaar met een schip gevaren. Ze besloten aan wal te gaan om er meer voor hun kinderen te kunnen zijn. Met een coöperatie bleef het schip varende.
De heer Van Estrik bleef ook me zijn beroepskeuze de vaart erin houden. Hij was vijf jaar werkzaam voor de kapiteinskamer van het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam. Daarna was hij docent op de Schippersschool aan de Noorderhelling en examinator van nautische opleidingen. Ook gaf hij les aan havenloodsen en schreef hij mee aan lesprogramma’s voor de visserijschool.

Hun komst naar Ridderkerk was een ingeving van mevrouw van Estrik. Zij begon een zoektocht naar een woning buiten Rotterdam en verzamelde prospectussen in buurgemeenten. Bij haar bezoek aan Ridderkerk besloot ze direct een optie op een kavel te nemen van het toen nog te ontwikkelen Dolfijnpark. Het huis waar ze sinds 1993 wonen hebben ze grotendeels zelf gebouwd. Beiden zijn als vrijwilliger actief bij Het Huys ten Donck, respectievelijk als bruggerbouwer/schilder en als lid van de werkgroep Good Housekeeping. Ter gelegenheid van hun huwelijksjubileum kreeg de familie er een rondleiding.