Een deel van de vernieuwde meubelafdeling van Kringloop Noordenweg

Kringloopwinkel Noordenweg heeft nu verkoopvloer van 1600 vierkante meter

RIDDERKERK - De winkel van Kringloop Noordenweg is de afgelopen maanden verbouwd, uitgebreid en heringericht. Met de opbouw van de nieuwe boekenafdeling wordt nu de laatste hand gelegd aan het verkooppunt van de stichting Ridderkerkse Kringloop. Deze stichting werd in 2016 opgericht vanuit de zendingscommissie van de Gereformeerde Gemeente. Met de winkel wordt geld verworven voor zending en evangelisatie.

“We hebben veel vrijwilligers waar we een beroep op mogen doen. Er zijn nu zo’n 85 mensen bij de winkel betrokken. Sommigen zijn hier tijdens de verbouwing zes dagen aan het werk geweest” vertelt stichtingsvoorzitter Wim Klippel.
Kringloop Noordenweg is voor de verbouwing vier maanden gesloten geweest. In de periode ervoor werd er al gewerkt aan de uitbreiding. “Toen we begonnen hadden we een unit van dit gebouw. Dat bleek al snel te klein. Voor de meubels kwam er enkele jaren geleden een tweede stuk bij. Nu is er een derde unit van 550 vierkante meter bij gekomen. Het kwam vrij toen we al aan het verbouwen waren en we hebben er dankbaar gebruik van gemaakt. We hebben nu een kringloopwinkel van 1600 vierkante meter” somt Klippel op.

Ruimer opgezet
Tijdens de verbouwing kreeg de winkel onder meer een nieuwe betonvloer, nieuw tapijt en nieuwe verlichting. Ook werd in een gedeelte van het pand een nieuw entresol gebouwd. Tevens is er nu voorzien in een lift. “We hadden al een traplift, maar nu is het mogelijk om ook met een invalidenwagen of kinderwagen boven te komen” aldus bestuurslid Corine van den Heuvel over deze aanwinst. Zij is verantwoordelijk voor de inrichting van de winkel, maar deelt die eer graag met iedereen die zich hiervoor heeft ingezet: “In mijn eentje begin ik hier echt niet veel”.
Alles in de kringloopwinkel is nu veel ruimer opgezet, inclusief de niet voor publiek toegankelijke werkplaatsen. Daar vindt onder meer het sorteren en strijken van kleding en het controleren en repareren van elektronische apparatuur plaats. Alle tweedehands spullen kunnen nu ook weer binnen in ontvangst genomen worden.

Koffiehoek
Boven is er nu een prachtig “modehuis”, compleet met paskamers met daarnaast een aparte afdeling met baby- en kinderkleding. De extra ruime is ook benut voor uitbreiding van de boekenafdeling. In het nieuwe gedeelte is meer plek gekomen voor meubels en een nieuwe koffiehoek. “De koffiehoek hebben de mensen echt gemist. Het is hier ook een sociaal gebeuren en bezoekers praten graag met elkaar bij een kopje koffie of thee. Ook zijn er klanten die er na een rondje even bij gaan zitten om na een uurtje weer een rondje te doen. Zij weten dat we de hele dag aanvullen en het dus loont om na een tijdje weer te gaan kijken” zegt Klippel.

Hogere opbrengst
De opbrengsten van Kringloop Noordenweg gaan naar evangelisatie in Nederland en België en zendingsprojecten in onder meer Azië, Afrika en Oost-Europa. Ondanks alle beperkingen door corona heeft het bestuur geen reden tot klagen over de resultaten: “De totaalopbrengst was de afgelopen jaren juist hoger.”
De kringloopwinkel is geopend op dinsdag en donderdag van 10.00 tot 16.00 uur, vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zaterdag van 10.00 tot 13.00 uur. Inleveren van goederen kan zonder afspraak op dinsdag, donderdag en zaterdag tussen 10.00 en 12.30 uur. Binnen de regio Hendrik-Ido-Ambacht, Zwijndrecht en Rotterdam-Zuid worden meubels e.d. opgehaald en bezorgd. Voor meer informatie: www.kringloopnoordenweg.nl of 0180-222003.