Foto:

Vrijheidsfestival Bolnes

BOLNES - Het Vrijheidsfestival in het kerkgebouw van de Protestantse Gemeente in Bolnes wordt op zaterdag 7 mei tussen 14 en 18.45 uur gehouden.

Om 14 uur opent burgemeester Anny Attema het festival met een boodschap op de vrijheidsmuur en is er muziek van het Ridderkerks Symfonieorkest.

Tussen 14.30 en 15.45 uur is er een lezing door Henk van der Meulen ‘Het Oranjehotel’. Dat is de bijnaam van het Huis van Bewaring in Scheveningen, waar ten tijde van de bezetting o.a. de verzetsgroep De Geuzen werd vastgehouden. Zijn presentatie, in woord en beeld, vertelt over het leven daar, het verzet en hoe het complex uitgroeide tot Nationaal Monument Oranjehotel [zie www.oranjehotel.org].

Tussen 16 en 16.45 uur is er een vrijheidsconcert door het ensemble RSO: Patricia Kalkman (viool), Erik Wendrich (altviool), Aris Anninga (cello), Lucas Kloet (klarinet) en Huub Nijs (piano).

Van 17 tot 17.30 uur is er een lezing ‘Schooltijd in oorlogstijd’ door Jan Sintemaartensdijk, oud-conrector van het Farelcollege.

Tussen 14.30 tot 17 uur is de creatieve zaal geopend waar men kan aanschuiven voor kijk- en doe-activiteiten, ook leuk voor kinderen. Men kan voor kortlopende activiteiten aanschuiven aan de creatieve tafel (met o.a. het maken van een kraanvogel of een vredeslichtje). Amnesty International is aanwezig en op het scherm zijn delen te zien uit de eigen gemeentefilm over vrijheid (2021).

Het Vrijheidscafé is open van 14 tot 17.15 uur om wat te drinken, praten, iets te tekenen, plakken of schrijven op de Vrijheidsmuur.

In de kerkzaal vindt men documentatie en attributen uit de oorlogstijd, verzameld door gemeenteleden. Men kan inschrijven voor twee excursies: een bezoek aan de tentoonstelling in de Oudheidkamer (Ridderkerk) op dinsdag 17 mei, om 14 uur, en aan het Oranjehotel (in Scheveningen) op vrijdag 20 mei, om 10.30 uur.

Om ca. 17.45 uur sluiten ze af met een pannenkoekenmaaltijd in de grote zaal, waar ook mogelijkheden zijn voor een drieminutenbijdrage op de zeepkist, zoals een verhaal, een reactie op dit Festival, een gedicht. Eventueel wordt er ook nog samen gezongen.

Het programma is te beluisteren via kerkdienstgemist.nl. Wie geen vervoer heeft kan bellen met 0180-487050. Aanmelden voor de excursies via 06-50228250. Entree is gratis. Aanmelden niet nodig. Een vrijwillige gift of donatie wordt op prijs gesteld.

Meer informatie via Wil Wendrich scriba@pgbolnes.nl of Ria Keijzer ria.keijzer@casema.nl.