Tomas Fernandes vertrekt naar Neptunus-Schiebroek. (foto: John Groeneweg)

Doelman Tomas Fernandes baalt van degradatie

Voor Rijsoord viel afgelopen zaterdag het doek in de hoofdklasse. De Ridderkerkers kunnen degradatie na een pover jaar niet meer afwenden. Doelman Tomas Fernandes baalt flink en neemt na dit seizoen als hekkensluiter afscheid.

Vijftien tegengoals in acht dagen tijd werd het Rijsoord van doelman Fernandes uiteindelijk fataal. Na de beschamende 0-10 nederlaag tegen hoogvlieger Rijnvogels volgde een 1-5 verliespartij op eigen terrein tegen mede-degradatiekandidaat Spijkenisse, dat de definitieve nekslag gaf aan de geplaagde Ridderkerkers. Corona behoedde Rijsoord afgelopen seizoen nog voor degradatie, maar dit seizoen bleek geen enkel reddingsplan voor lijfsbehoud te kunnen zorgen.

,,Enorm balen”, blikt Fernandes terug op de fatale zaterdag. ,,Natuurlijk probeerde ik zelf zo min mogelijk tegengoals te incasseren, maar de tegenstanders kwamen veel te makkelijk tot kansen”, doelt hij op de aanvallers van Spijkenisse. ,,Dan zou het gek zijn als ik alleen mezelf daarop aankijk. Ik probeer tot de negentigste minuut alles eruit te houden, maar dat bleek onmogelijk. En als je vervolgens zelf niet scoort… Dan wordt het echt heel moeilijk.”

Het is hét verhaal van Rijsoord dit seizoen. Te vaak wordt er defensief geschutterd, terwijl aanvallers niet bij machte zijn de schade te repareren. ,,Dat brengt ons al heel het seizoen in een lastig parket. De laatste weken wisten we al dat het een heel moeilijk verhaal zou gaan worden.” Het einde van het seizoen wordt dan ook met open armen ontvangen bij de Kraaien. ,,Uiteindelijk ben ik stiekem blij dat het er straks op zit. Het is een teleurstellend seizoen. Ik stap veel liever als een winnaar van het veld.”

Was het dan een seizoen om snel te vergeten voor de 22-jarige sluitpost? ,,Nee, zeker niet. Uiteindelijk hebben we er met onze spelersgroep nog best een leuk jaar van gemaakt. We konden het goed met elkaar vinden. Het is balen dat we weinig punten pakten, maar dat had weinig invloed op de sfeer. Naar mijn gevoel bleef het in ieder geval altijd gezellig. En het mooie: iedereen bleef zijn best doen, ook al kregen we tik na tik.”

Toch krijgt het avontuur bij Rijsoord een zwart randje voor de bij Bolnes opgeleide keeper. Met nog vijf duels te gaan heeft Rijsoord al 86 goals geïncasseerd. ,,Dit zijn voor keepers geen leuke seizoenen. Als aanvaller kan je nog zes keer scoren, daarmee val je op. Maar als je als keeper vijfmaal de nul houdt en er honderd om de oren krijgt? Dan heeft echt niemand het over die clean sheets.”

Komend seizoen gaat hij voor een nieuwe kans bij Neptunus-Schiebroek, waarmee hij waarschijnlijk in de tweede klasse gaat spelen. ,,De trainer kwam met een heel goed plan waarvan ik overtuigd raakte. Hij volgt me al sinds 2017, dat is altijd mooi om te horen. Ik voetbal veel liever onder een coach die een plan met me heeft.”

Mede daarom kiest Fernandes voor een vertrek bij Rijsoord. De Ridderkerkers raken op vier spelers na de hele selectie kwijt. ,,Er blijft inderdaad niet veel van over”, beaamt Fernandes. ,,Het is echt heel moeilijk te voorspellen hoe de club er komend seizoen voor staat. Ik vrees dat het er zelfs voor in de eerste klasse niet rooskleurig uitziet.”