Foto: Jos Wesdijk

Weer publiek bij 4 mei-herdenking op Rusthof in Ridderkerk

RIDDERKERK - Bij het monument op begraafplaats Rusthof aan de Lagendijk in Ridderkerk zijn woensdagavond de burgers en militairen herdacht die sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in Nederland of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord. De jaarlijkse herdenking betreft ook de militairen die bij vredesoperaties zijn omgekomen.

Voorafgaand aan de herdenking was er een stille tocht vanaf het gemeentehuis naar de begraafplaats. Onderweg legde burgemeester Anny Attema een bloemstuk bij de boom aan de Jhr. van Karnebeekweg die de herinnering levend houdt aan de vermoorde Joodse familie Den Hartog.

Burgemeester Attema, die werd vergezeld door kinderburgemeester Maylin Ouwens, zei in haar toespraak dat het goed is om weer bij elkaar te zijn om de gevallenen te herdenken. Vorig jaar kon dat niet vanwege corona. Toen kon er geen publiek bij de herdenking aanwezig zijn.

Vrijheid

Volgens de burgemeester is herdenken belangrijk. ,,We moeten blijvend herinnerd worden aan de jaren waarin we onze democratie en daarmee onze vrijheid kwijtraakten. En hoe er is gestreden om die democratie en vrijheid weer terug te krijgen. Door de oorlog in Oekraïne realiseren we ons weer hoe broos en kwetsbaar vrede en veiligheid zijn.’’

In haar toespraak stelde de burgemeester de vraag wat wij nu precies kwijtraakten in de Tweede Wereldoorlog. En wat is vrijheid eigenlijk? ,,De kern van de democratie is dat iedereen in het land mee kan bepalen hoe onze wetten en regels eruitzien. Vrij zijn wil niet zeggen dat je zonder regels leeft, maar wel dat je controle hebt over de manier waarop die regels gemaakt worden. En dat iedereen mee kan doen aan die controle. Door te kiezen, of door gekozen te worden. Dat is de democratie die vrijheid biedt. En daarom noem ik verkiezingen - we hebben er net één gehad - zo graag het feest van de democratie. Dát – en niet de dictatuur van het eigenbelang – is de vrijheid die het waard is om te verdedigen.’’

,,Laten we stilstaan bij de vrijheid die we nu hebben en waarvoor destijds zo hard is gevochten en zo zwaar is geleden. Laten we in gedachten ook stilstaan bij de slachtoffers van die gruwelijke oorlog in Oekraïne’’, besloot de burgemeester haar toespraak.

De herdenking in Ridderkerk werd bijgewoond door onder anderen oud-verzetsstrijders en oud-militairen, leerlingen van de Rehobothschool (die het monument heeft geadopteerd en jaarlijks schoonmaakt), leden van het gemeentebestuur, brandweervrijwilligers, slagwerkers van Harpe Davids, leden van scouting Sint Joris (die de bloemen en kransen droegen), en vertegenwoordigers van Vrouwen voor Vrede, Vrouwen voor Vrede op de Molukken en Contact Moslims Christenen Ridderkerk.