Dr. Jan Lodder.

Op zoek naar de historische Jezus

Door Arco van der Lee

De historische Jezus, zonder de uitleg die Paulus en de kerk er later aan gegeven hebben, is het thema van het boek ‘Het goede zoeken’ van de oud-Ridderkerker Dr. Jan Lodder.

Jan Lodder (1948) werd geboren in Slikkerveer, waar hij in zijn jeugd een vaste bezoeker van de Wilhelminakerk was. Hij komt nog regelmatig in Ridderkerk.

Na zijn studie werd Jan Lodder neuroloog in het Academisch Ziekenhuis Maastricht, waar hij ook hoogleraar werd. In zijn vrije tijd verdiepte hij zich in de vergelijkende godsdienstfilosofie. Zo kwam zijn belangstelling weer terecht bij Jezus. Nu hij met pensioen is, leidde dat tot een boek en een website.

Lodder zoekt in zijn boek niet naar Jezus Christus. “Maar gewoon Jezus, als historische man van de tijd dat hij nog niet tot uniek eigendom van de kerk was verklaard. De man had een eigen boodschap, die ik veel interessanter , aannemelijker en geloofwaardiger vind dan de aan hem opgehangen christologie van na zijn tijd”, zegt Jan Lodder.

De belangstelling voor de historische Jezus heeft te maken met zijn opvoeding, denkt Lodder. “Ik ben opgevoed in de Gereformeerde Bond, dus met een dogmatische benadering. Daar kon ik van lieverlee niet mee uit de voeten.”

Lodder stelt in zijn boek dat de originele woorden van Jezus te vinden zijn in de Evangeliën. “De evangelisten Lucas en Mattheus moeten een tekst met woorden van Jezus gebruikt hebben. Maar daar komen het lijden, het sterven en de kruisiging niet in voor.” Deze veronderstelling wordt volgens Lodder aannemelijk gemaakt door het Thomas Evangelie, dat in 1945 in Egypte is gevonden. Ook dat bevat woorden van Jezus, zonder verhalen.

In zijn boek stelt Lodder dat Jezus geen zoon van een arme timmerman geweest kan zijn. ‘Timmerman’ werd in die tijd wel gebruikt als scheldwoord voor iemand waar men aanstoot aan nam. Jezus was volgens Jan Lodder een goed geschoold literair genie, wellicht uit een welgesteld milieu. Dat in de Bijbel ook broers van Jezus worden genoemd die geletterd waren, bevestigt dit volgens hem. Een arme timmerman zou die opleiding voor zijn zoons nooit kunnen betalen.

Jezus heeft naar het oordeel van de schrijver veel van zijn eigen oorspronkelijke boodschap ontleend aan Prediker, een boek dat past binnen de Joodse wijsheidstraditie.

Jan Lodder heeft zijn boek geschreven voor mensen die belangstelling hebben voor de historische Jezus. Het is geen boek tegen het christendom, benadrukt hij.

Jan Lodder: ‘Het goede zoeken’, is een uitgave van Buijten en Schipperheijn (ISBN 9789463691672), kost 17,50 euro en is te koop in de boekwinkel.
De website van Jan Lodder:
www.jezusvolgers.com