Foto: Jos Wesdijk

Nieuw college benoemd

De gemeenteraad van Ridderkerk heeft donderdagavond de wethouders voor de raadsperiode 2022-2026 benoemd. De coalitiepartners willen het deze vier jaar doen met vijf fulltime wethouders.

Geen van de door de partijen voorgedragen kandidaat-wethouders kreeg unanieme steun van de gemeenteraad. Van de 29 raadsleden stemden zeven raadsleden niet voor Henk van Os (Partij 18PLUS). Zijn partijgenote Fleur Stip kreeg bij de schriftelijke stemming negen raadsleden niet achter zich. Ook de naam van Kees van der Duijn Schouten (SGP) werd door negen raadsleden niet op het stembriefje geschreven.
Peter Meij (CDA) zag acht briefjes met niet zijn naam voorbij komen. Voor Edward Piena (VVD) waren er twee tegenstemmen.
Over de portefeuilleverdeling van het nieuwe college is nog niets bekend. Over de verdeling van taken wordt vandaag gesproken.

Portefeuilleverdeling
Het nieuwe college van burgemeester en wethouders van Ridderkerk, heeft vrijdag in zijn eerste vergadering - het constituerend beraad - de portefeuilles verdeeld:
Burgemeester Anny Attema heeft de portefeuille openbare orde en veiligheid, politie en brandweer, algemeen bestuurlijke zaken, bestuurlijke coördinatie en samenwerking, en handhaving.
Henk van Os is de eerste locoburgemeester met in zijn portefeuille Boa’s en buurtpreventie, economie inclusief bedrijfshuisvesting (Nieuw Reijerwaard, Dutch Fresh Port, enz.), bedrijfsvoering en dienstverlening, maatschappelijk vastgoed, energietransitie en circulaire economie inclusief afvalbeleid.
Kees van der Duijn Schouten (weede locoburgemeester) heeft de portefeuille financiën, grondbeleid, Omgevingswet (ruimtelijke ontwikkelingen), wonen en regionale economie.
Peter Meij derde locoburgemeester) heeft de portefeuille verkeer en vervoer, archeologie/erfgoed, leefklimaat (inclusief waterkeringen) en buitenruimte (inclusief dierenwelzijn).
Edward Piena (VVD, vierde locoburgemeester) heeft de portefeuille jeugdzorg, Wmo, Participatiewet (werk en inkomen), volksgezondheid en wijkteams.
 Fleur Stip ( vijfde locoburgemeester) heeft de portefeuille welzijn, cultuur en evenementen, sport en spelen, onderwijs en onderwijshuisvesting, participatie en communicatie