Hulpgoederen uit regio op weg naar Oekraïne

Vrijdagmorgen vertrekken vanaf de brandweerkazerne in Ridderkerk zes grote bestelbussen met hulpgoederen naar twee plaatsen in Polen. De spullen vinden vandaar hun weg naar Oekraïne.

De bussen vervoeren een deel van de opbrengst van inzamelacties die de afgelopen weken in Ridderkerk en andere gemeenten in de regio zijn gehouden. De Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond had daarvoor onder meer haar brandweerkazernes opengesteld.

De hulpgoederen bestaan uit houdbare levensmiddelen en verzorgingsartikelen, en daarnaast uit diervoeders en benodigdheden voor het houden van dieren, zoals benches voor honden en katten. Per bus gaan er zo’n 1200 kilo aan spullen richting Polen.

Het hulptransport over een afstand van ongeveer duizend kilometer wordt uitgevoerd door twaalf vrijwilligers, onder wie oud-politiemensen, leden van de brandweer en gewone inwoners uit de regio. Ze rijden naar de Poolse plaatsen Dobromierz en Piotrków Trybunalski, waar de spullen worden uitgeladen voor verder transport naar Oekraïne. De vrijwilligers keren zaterdag of zondag terug.

,,Heel veel mensen en bedrijven hebben gul aan deze actie meegewerkt’’, zegt Amanda van Kuijk, brandweervrouw en een van de initiatiefneemsters. ,,Dat is fijn want door de oorlog is er in Oekraïne een groot tekort aan deze spullen. Het gaat om alledaagse dingen, zoals rijst, pasta en knakworstjes, maar ook om tandpasta, shampoo en maandverband. Al die spullen zijn gedoneerd door inwoners uit de Rotterdamse regio.’’

De inzamelacties heeft ook veel kleding opgeleverd. Daarvoor worden of zijn afzonderlijke transporten georganiseerd.