Afbeelding

Een sixpack, alsjeblieft

Column Column

We leven in een tijd waarin we graag wat meer echtheid willen zien en niet de illusie van de supermodellen die in de jaren ’90 gecreëerd is. De magazines staat niet meer vol met alleen maar maatje XS, maar dat betekent niet dat we al aan het licht aan het eind van de tunnel zien. Alhoewel we grote sprongen gemaakt hebben als het aankomt op het fenomeen ‘body positivity’, is deze voornamelijk aanwezig voor vrouwen en vraagt de industrie voor mannen toch nog om een sixpack.

Als je op een online kledingsite gaat kijken, zie je bij de vrouwelijke afdeling diversiteit. We zijn nog niet bij de diversiteit die de consument zou willen zien, maar er is in de afgelopen jaren een flinke progressie gemaakt. Als je bij de mannelijke afdeling een kijkje neemt, zie je eigenlijk geen man die een maatje meer heeft. De meeste zijn een slank met het liefst hier en daar nog een beetje spier.

Het is geen geheim dat dit beeld van maatje XS onbewust in ons brein is gaan zitten en we er door beïnvloed worden, maar voor mannen is dit uiteraard precies hetzelfde. Het moet net zo vermoeiend zijn om een winkel in te lopen er overal sixpacks te zien, als je er zelf geen een hebt. De druk om voor mannen naar de sportschool te gaan, zoveel mogelijk vet te verliezen en vervolgens ook nog andere spieren te kweken, is er. Er wordt alleen minder over gesproken.

Het beeld dat de mode-industrie gecreëerd heeft voor mannen is net zo problematisch als dat voor vrouwen. Omdat er niet over gesproken wordt, betekent niet dat het probleem er niet is. Er moet aandacht komen voor onrealistische standaarden die worden aangehouden in, in dit geval, de mode-industrie. Als er bij de vrouwen afdeling een foto kan hangen van een vrouw met maat XL in plaats van XS, dan kan dat bij mannen toch die sixpack foto ook vervangen worden voor iemand met maatje XL?

Op deze manier wordt er niet alleen een realistisch beeld gecreëerd van onze samenleving en de mensen die erin leven; er wordt ook een boodschap afgegeven dat iedereen er mag zijn, zoals hij, zij of iedereen die er tussenin zit, is. Het is niet alleen een model die kleding aan heeft met reclame doeleinden. Het is een pure reflectie vanuit de maatschappij en ons wereldbeeld.

Even geen sixpack, alsjeblieft!


Advertenties uit de krant