Fred Snel (links) en Jan Kerksloot fietsten 1700 kilometer

Pensioen gevierd met fietsrit naar Middellandse Zee

RIDDERKERK - Ruim veertig jaar fietste Fred Snel dagelijks naar zijn werk bij Nationale Nederlanden in Rotterdam. De Ridderkerker nam zich voor om zijn pensionering te vieren met een fietstocht naar de Middellandse Zee. Afgelopen maand ging hij die uitdaging samen met zijn zwager Jan Kersloot aan.

Het duo vertrok op 7 mei voor de rit van uiteindelijk ruim 1700 kilometer. Ze reden in eerste instantie naar Maastricht, het officiële startpunt van de Veloroute de Soleil, die voert naar onder meer Aken, Trier, Nancy, Dijon, Lyon, Avignon en Arles. “Officieel stopt de route bij Arles, maar ik wilde naar de Middellandse Zee. Dat stukje hebben we er dus ook nog even bij gepakt” vertelt Fred, die op 31 mei dit eindpunt bereikte. Dat had zeker sneller gekund, maar de fietsers zijn niet blind door de steden gekoerst: “We zijn overal gestopt om ook dingen te kunnen zien. In Lyon hebben we zelfs een extra nacht geboekt, want daar was zoveel moois te zien.”
De hotelovernachting was overigens een uitzondering. De mannen hadden kampeerspullen bij zich, al met al goed voor20 kg bagage, waarmee ze soms flink moesten klimmen. Lekke banden, kettingproblemen of andere tegenslagen hadden ze onderweg niet. “In Zuid-Frankrijk hadden we de Mistral in de rug. Fietsers die ons tegemoet kwamen hadden er echt moeite mee.”
Spannend was het wel op een lange hangbrug die voelbaar met de harde wind meebewoog. “Jan heeft het toch niet zo op bruggen, maar dit was echt een uitdaging” aldus Snel.
Na het waarmaken van de droomrit ging de terugweg eenvoudiger. Een fietsbus bracht de rijders naar Eindhoven, waarna de trein (vanwege) de regen ze naar Barendrecht bracht. Op 5 juni was de pensionado weer thuis.