De nieuw roman van Hans van Heesch is "Blackbird"

Van Heesch roeit in roman mee over Atlantische Oceaan

RIDDERKERK - De in Ridderkerk wonende auteur Hans van Heesch heeft een roman geschreven over het bijna onmogelijke plan van een Zuid-Hollandse jonge vrouw Merel, die solo roeiend de Atlantische Oceaan wil oversteken. Een roman over de onverzettelijke wil om te volharden en succesvol te zijn.

Mark Slats, uit Wassenaar, roeit in 2017 solo de circa vijfduizend kilometer van La Gomera naar Antigua binnen de onwaarschijnlijke tijd van ruim dertig dagen. Hij zet daarmee een absoluut wereldrecord in de Tallisker Whiskey Atlantic Challenge. De meeste andere deelnemers aan deze competitie hebben voor dezelfde oversteek minstens dubbel zoveel tijd nodig en worden daardoor misschien nog wel meer op de proef gesteld. Ook dat zijn ongekende prestaties.

Voor Hans van Heesch was dit aanleiding om wat dieper op de beweegredenen van het oceaan-roeien in te gaan. Stuk voor stuk blijken de deelnemers een enorme ‘drive’ te hebben. Na afloop van de prestatie weegt bij de meesten de euforie van de beleving en het bereiken van de finish ruimschoots op tegen de geleden pijn en heftige ontbering van onderweg. Van Heesch heeft dit soort fenomenen aangegrepen om deze roman vorm te geven. Zijn doelstelling is de lezer die gedrevenheid van nabij te laten beleven. Hen het bijzondere karakter van de oceaan te laten proeven en te laten ervaren hoe natuurlijke wilskracht en volharding een mens tot ongekende prestaties kan drijven. Het is een roman over onverzettelijkheid en dadendrang.

Eindeloze pracht
Met Blackbird kruipt de lezer in de huid van de positief ingestelde, eigenzinnige jonge vrouw Merel. Als kleuter is haar moeder verongelukt waarna ze alleen door haar vader is opgevoed. Merel is geobsedeerd om solo aan de prestigieuze Atlantic Chalange roeiwedstrijd deel te nemen. Ze weet in twee jaar te voldoen aan de zware kwalificatie-eisen die de organisatie aan deelname stelt.

Eenmaal onderweg raakt Merel geëmotioneerd door de eindeloze pracht van de oceaan, de overweldigende natuur en het extreem heldere nachtelijk firmament. De krachtmeting met de elementen kent echter ook haar onbarmhartige kanten. Blessures, uitputting en overlevingsdrang dwingen haar, inventief en volhardend tot het uiterste te gaan en daar voorbij. Haar groeiend besef van nietigheid leidt tot nuchtere bespiegelingen over evolutie, mensheid, leven en dood. Gaandeweg ontstaan bij Merel vraagtekens rond de mysterieuze dood van haar moeder. Uitgebannen herinneringen dringen zich langzaam aan haar op en stap voor stap krijgt ze alsnog een beeld van de vrouw die haar op deze wereld zette. Eenmaal na de finish weet ze het hele verhaal rond haar moeder te ontrafelen en komt ze tot de ontdekking dat er nog een oudere halfbroer moet bestaan. Ze weet hem te traceren. Het blijkt een echte zielsverwant en ze sluiten elkaar als broer en zus in hun hart.

Fragment uit Blackbird:
In onderstaand fragment roeit Merel op de avond na de tewaterlating van haar nieuwe oceaanroeiboot voor het eerst zelfstandig in het donker een rondje op het Haringvliet en komt net terug bij Hellevoetsluis:
Ik roei weer tussen de havenhoofden. Een bliepje uit de navigatiecomputer bevestigt dat ik mijn bestemming heb bereikt. Ik roei de boot terug naar haar vaste ligplaats aan de steiger en mijmer nog een poosje na.

Ik ben een gelukkig mens. Ik voel een traan opwellen die een tel later over mijn wang biggelt en mijn mondhoek bereikt. Onwillekeurig ontstaat er een glimlach op mijn gezicht. Ik kan de oerkrachten die zich in me ontwikkelen niet meer onderdrukken. Met geweld ontsnapt er een enorme zegenkreet uit mijn strot:

‘YES…YES…YEAHHHH’.

Ik moet huilen van geluk. Rozig bedwelmd en ontroerd, fiets ik naar huis. Ik douche me en ga vroeg naar bed. Slapen lukt niet, mijn hoofd zit vol met emoties en daar wil ik te graag nog een poosje van genieten. Het is een koude, onbewolkte herfstavond. Ik zet het raam wagenwijd open, zodat ik vanaf mijn bed de sterrenhemel zie en ik zo nu en dan een koud zuchtje wind over mijn gezicht voel. Een intens gevoel van geluk verwarmt mij van binnen.

Gefascineerd door de zee
Hans van Heesch, de in in 1953 in Utrecht geboren Ridderkerker, werd als kind al gefascineerd door de zee. Na kennismaking met de zeilsport ontstaat een ware passie voor zeezeilen met meerdere deelnames aan ‘Driehoek-Noordzee’ en ‘CAM-Race’. Ook maakte hij duo-handed verschillende Atlantische oversteken. Met de zee als inspiratiebron ontstaan fascinerende verhalen en een urgentie deze te delen. In ‘Blackbird’ stort hij zich op de complexe mentale kant van de mens.

Eerdere uitgaven van zijn hand: ‘Het Veenbrandscenario’, ‘De Holtlandsage’, ‘Zeilen is voor Watjes’ en ‘Dagboek van Verloren Liefde’.

‘Blackbird’ (308 pagina’s) is voor € 24,95 te koop. Het boek is verkrijgbaar via de reguliere boekhandel en de bekende internetkanalen