Voorzitter André den Exter houdt de paraplu op voor wethouder Fleur Stip

Dromen van een nieuw zwembad

RIDDERKERK - De viering van het 65-jarig bestaan van zwem- en waterpolovereniging Poseidon ’56 lokte afgelopen zaterdag ook veel oud-leden. Zij konden meegenieten van een barbecue en een pubquiz met vragen over de club. Onder de opgestelde tenten hingen als slingers ruim 500 foto’s uit de historie van de club. Zo kreeg het vorig jaar uitgestelde jubileumfeest nog meer het karakter van een reünie.

Voorzitter André den Exter vroeg bij aanvang om applaus voor alle vrijwilligers die dit feest tot in de puntjes hadden voorbereid. Daarbij gaf hij een pluim voor alle vrijwilligers die voor Poseidon ’56 actief zijn. “Ook de vele onbekende vrijwilligers die vaak op de achtergrond werken in de scheidsrechterscommissie, jurycommissie en de andere commissies die we hebben” aldus de voorzitter, die wel een verklaring heeft voor de betrokkenheid van zoveel mensen bij de club: “We delen het zwemgevoel met elkaar”.

Zwemmen in binnenhaven
Den Exter, die vorig jaar het voorzitterschap heeft overgenomen van Tonia Ruybroek, stipte in zijn jubileumtoespraak heden, verleden en toekomst van de vereniging aan. Hij was in de krochten van het gemeentearchief geweest om historische feiten boven water te krijgen”: “Zwemactiviteiten zijn er vanaf de 14e/15e eeuw. Al tijdens de Hoekse en Kabeljauwse Twisten maakte Jan Beaumond, de broer van Willem III, zich al sterk voor zwemonderricht omdat er in die periode veel mensen verdronken. Uiteindelijk kregen de oprichters van Poseidon in 1956 van het gemeentebestuur toestemming om zwemlessen te geven in de binnenhaven.”

Goede samenwerking
De zwemclub was in de jaren erna actief in het zwembad aan de Molendijk, zwembad Dolfijn en zwembad De Fakkel, waarbij ook het clubhuis “De Druppel” werd gerealiseerd. Volgens Den Exter is er sprake van een uitstekende samenwerking met de medewerkers van De Fakkel: “We hebben een goede verstandhouding met het personeel van De Fakkel. De samenwerking verloopt heel goed. Alles verloopt vlot.”
Ter onderschrijving van de goede contacten verraste zwembad De Fakkel met een gift van 500 euro. Poseidon kan dit besteden aan nieuwe materialen.

50 meter bad
Kijkend naar de toekomst van de vereniging is de hoop gesteld op een nieuw zwembad. Poseidon zou graag een thuisbasis hebben met een acht banenbad van vijftig meter. In De Fakkel is dat nu niet het geval. De voorzitter ziet kansen voor zo’n bad in het Reijerpark. “Dat is niet onrealistisch. Voor de honkbalvereniging met circa honderd leden investeert de gemeente `1,3 miljoen voor een nieuw complex. Dan moet er toch ook iets mogelijk zijn voor onze vereniging die ten dienste staat van de hele Ridderkerkse gemeenschap” stelt Den Exter.

Hij hoopt dat wethouder Fleur Stip deze boodschap meeneemt naar het gemeentehuis. Zij kwam namens het gemeentebestuur de jubilerende vereniging feliciteren.
Na de zomervakantie begint Poseidon’ 56 weer met de sportieve activiteiten voor jong en oud. Of dit nu is zwemmen, waterpolo en/of trimzwemmen. Iedereen mag een aantal keren gratis meetrainen. Kijk voor de trainingstijden op:
www.poseidon56.nl.