Jan de Koning in de Wereldwinkel: “Er staan zulke mooie dingen, dat had ik niet verwacht”

Van slager naar Wereldwinkel-fan

RIDDERKERK - “De hele wereld draait om geld. Maar in de Wereldwinkel is geld een middel om mensen te stimuleren. Die gedachte spreekt mij heel erg aan” zegt Jan de Koning, die sinds kort ambassadeur is van de Wereldwinkel Ridderkerk.

Jan de Koning is de voormalig eigenaar van De Koning Vlees. Hij is in zijn werkzame leven veel in ontwikkelingslanden geweest. “Daar zijn zoveel enthousiaste ondernemers en boeren die mooie dingen maken. Maar die spullen bereiken ons alleen over de rug van organisaties die geld willen verdienen. Bij de Wereldwinkel gaat dat anders. Daar krijgen die ondernemers en boeren een eerlijke prijs.”

Van kunst tot chocola
Jan moet toegeven, heel vaak was de Ridderkerker hiervoor nog niet in de Wereldwinkel aan de Schoutstraat in het centrum geweest. “Onbekend maakt onbemind. Maar wat een fantastische spullen hebben ze hier. De kwaliteit van de kunst is boven verwachting, niet dat ik een kenner ben hoor.”
Al lopend door de winkel is Jan onder de indruk van de beelden van de ranke vrouwen. “Dit zou ik dus zo in mijn huis neerzetten. Ik ben trouwens ook heel enthousiast over de lekkere rode wijn en de pure chocola” vertelt Jan.
“Nu ik ambassadeur ben, ga ik vaker komen. En ik nodig iedereen uit datzelfde te doen” zegt de opa van zeven kleinkinderen oprecht. “Kom gewoon eens kijken. Je hoeft niks te kopen. Je krijgt gelijk een goed gevoel en je geniet van het mooie dat mensen zo ver weg hier vandaan kunnen maken.”
De Wereldwinkel is te bezoeken op dinsdag t/m zaterdag van 11.00 tot 16.00 uur of via wereldwinkelridderkerk.nl.