Afbeelding

Nina: de toekomst

Algemeen Column

De tijden van zorgeloos leven zijn voorbij. Het watertekort kwam vroeg dit jaar, met het vliegtuig op vakantie gaan is tegenwoordig een driedaagse reis, grootmachten zijn onderling elkaar de hele tijd aan het prikken om te kijken wie er als eerst ontploft (zowel letterlijk als figuurlijk) en de realiteit van hoe afhankelijk we zijn geworden van sociale media komt ook steeds meer naar boven drijven. Kortom, het is een gezellige boel.

Menig influencer was de afgelopen maanden nogal pissig op het sociale media platform Instagram omdat ze updates hadden gedaan waarvan zowel micro als macro influencers zelf niet meer rijker werden aan likes en sponsorships, maar het platform zelf wel. Het platform wat in 2015 voornamelijk draaide om leuke foto’s van jezelf, je vrienden en je leven te delen, wil nu dat je in video’s van 30, 60 of 90 seconden zo interessant mogelijk doet.

De overgang van foto naar video kwam door de opkomst van TikTok. Het Chinese sociale media platform is bij lange na niet zo gezellig als dat het lijkt. Het platform draait allang niet meer om dansfilmpjes, maar wordt nu vooral gebruik om als wanhopige poging nog enigszins van gezien te worden in de wereld. Dat niet alleen, ook schijnt TikTok informatie van je door te verkopen aan derde partijen. Maar goed, de views en likes worden belangrijker gevonden.

Dat we niet meer zonder sociale media kunnen functioneren, lijkt me wel duidelijk. Het schokkende vond ik dat influencers écht volledig afhankelijk zijn van de platforms. Zodra er eentje de lucht uit gaat, heb je kans dat je duizenden euro’s misloopt. Wat een droombaan lijkt te zijn, kan binnen vijf seconden een regelrechte nachtmerrie worden. Waar sociale media kansen biedt, pakt het ook met dezelfde snelheid je kans weer van je af.

De vraag is niet zo zeer of sociale media in de toekomst nog wel blijft bestaan, de vraag is meer of de influencer zoals we ‘m nu kennen wel in de toekomst kan overleven met de vorderende technologie. Update na update lijkt kansen vaker weg te nemen dan dat kansen erbij komen. De communicatie tussen influencers en platforms is er duidelijk niet genoeg, al dan niet complete radiostilte. Terwijl ze beide wel afhankelijk zijn van elkaar. Want een sociale media platform kan niet groeien, als mensen er geen gebruik van maken.

Het is een keiharde realiteit. Wie ben je zonder elkaar?

Advertenties uit de krant