Woningen aan de Hobbemastraat en Rembrandtweg worden tijdelijk beschikbaar gesteld

Onderdak voor Oekraïense vluchtelingen

RIDDERKERK - Een aantal woningen van Wooncompas die op de nominatie staan gesloopt te worden, wordt tijdelijk beschikbaar gesteld aan Oekraïense vluchtelingen.

De vluchtelingen nemen vanaf september hun intrek in woningen aan de Rembrandtweg en Hobbemastraat en in ’t Ronde Sant. Vanwege het grote tekort aan woningen is maximaal één derde van de woningen in deze woongebouwen bedoeld voor vluchtelingen. De andere woningen worden tijdelijk verhuurd aan andere woningzoekenden.

De komende weken worden de woningen klaargemaakt voor de Oekraïense vluchtelingen. Vanaf september krijgen zij de sleutels van hun woning. De verwachting is dat de woningen aan de Rembrandtweg voor maximaal een jaar worden bewoond. Voor de woningen in ’t Ronde Sant is dat maximaal drie jaar. Voor het gereed maken van de woningen en het begeleiden van de vluchtelingen, werken Wooncompas en de gemeente samen met diverse partners zoals Facet Ridderkerk, Vluchtelingenwerk en Service Dienst Werk.

Hulp
De gemeente Ridderkerk is blij met het aanbod van Wooncompas. Door de oorlog in Oekraïne zijn veel mensen op de vlucht. Op dit moment worden zij meestal opgevangen op noodlocaties. Elke gemeente in Nederland heeft de taak gekregen om woningen voor deze vluchtelingen te vinden waar ze een langere periode kunnen blijven.