De Ferry op de Waal staat nog niet ten dienste van het publiek

Exploitant van Ferry moet veer laten

RIDDERKERK - Deze zomer zal men de Waal in Rijsoord nog niet kunnen oversteken met een pontje. De inzet van een onbemand overzetveer blijft voorlopig beperkt tot proefvaarten en demonstraties. Initiatiefnemer Joop Veenis van The Future Mobility Network hoopt dat het volgend jaar wel komt tot de veerdienst met de Ferry.

Het was de bedoeling dat dit autonome pontje al in juli zou gaan varen tussen Wevershoek en het Waalbos. De aankondiging hiervan maakte protesten los van kanovereniging Lekko, roeivereniging Barendrecht en de zeilende scouts van Brandaen. Ook kwam er bezwaar van de Stichting Natuurbeheer Waalbos, die omwille van zeldzame vogels geen aanlegplaats wil bij dit deel van het natuurgebied. De steiger aan de andere zijde gaf ook problemen. Die bleek eigendom van de hengelsportvereniging die niet gekend was in de Ferry-plannen. “We gaan hier nu zeker niet varen. Dan hebben we met alle partijen ruzie. We hopen juist met iedereen tot overeenstemming te komen” zegt Veenis. Ook het gemeentebestuur van Ridderkerk heeft zich gemengd in de discussie. De gemeente staat positief tegenover het pontje, maar wil graag overeenstemming met alle partijen zien: “Op de veelgebruikte vaarroute moeten alle gebruikers zoals zwemmers, sloepen, zeilboten en kano’s rekening houden met elkaar.”
Ook alle twijfels over de veiligheid moeten worden weggenomen.

Proefvaarten
Het is nu aan The Future Moility Network om de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Het team achter de Ferry hoopt dit te bereiken met informatieavonden en testvaarten, waarvoor alle belanghebbende partijen worden uitgenodigd. In september zullen er proefvaarten zijn die het publiek kennis laten maken met het automatische veer. “Het is belangrijk dat we de mensen goed informeren, zeker over de veiligheid” benadrukt Veenis.
Het vaartuig heeft nu als aanmeerplaats een privésteiger ter hoogte van de Rijksstraatweg, tegenover het strandje bij de Surfbocht. Volgens de initiatiefnemer wil dit niet zeggen dat het veer in de toekomst hier zal gaan varen: “We kijken de komende periode naar mogelijke alternatieve aanmeerplekken aan beide zijden van de Waal.”

Testen
Onderwijl wordt er verder gegaan met het prepareren van het autonome veer. Er wordt verder getest en technisch voorbereid op het varen op de Waal. “Om het veilig zelfstandig te laten varen moet er een digitale kaart gemaakt worden van het water. Met de juiste data kan Ferry nauwkeurig navigeren” aldus Veenis, die daarbij wijst op de proef die vorig jaar in Teylingen (Koudenhoorn).