Veel publiek bij een demonstratie van een reddingsactie (foto Dennis van Wingerden

Open dag brandweer een groot succes

RIDDERKERK - Ondanks de af en toe heftige buien is de Open Dag bij de brandweer in Ridderkerk een groot succes geworden. De schatting is dat er ongeveer 4000 mensen het terrein van de kazerne aan de Jhr. Van Karnebeekweg hebben bezocht. Een aantal bezoekers heeft aangegeven verder te willen praten of het voor hen iets is, een baan als vrijwilliger bij de brandweer.

Het was een gevarieerd programma voor jong en oud. Diverse demonstratie, oude en nieuwe brandweer voertuigen ter bezichtiging, informatie over diverse onderwerpen en natuurlijk een hoop stands waar je zelf kon ervaren wat een brandweerman allemaal moet doen. Voor de jongste jeugd was er een brandweer springkussen en kon men een kijkje nemen in- en bij de voertuigen van diverse hulpdiensten. Ook het drone team van de brandweer was aanwezig en er werd driftig gebruik gemaakt om bij de jeugdbrandweer van Barendrecht zelf eens te spuiten. De demo’s van ‘vlam in de pan’ en hulpverlening bij ongevallen hadden veel bekijks.
De wens om mensen (m/v) te ontmoeten die altijd al wilde weten wat de brandweer allemaal doet was boven verwachting. De komende weken wordt gekeken of dan kan dit leiden tot een soort snuffelstage. Hierbij wordt gekeken of vrijwilliger zijn bij de brandweer ook echt iets hen is.
De organisatie kan terug kijken op een geslaagd evenement en heeft laten weten dat het wat hen betreft geen jaren hoeft te duren om opnieuw een open dag te organiseren. De inzet van de brandweer Ridderkerk kan worden gevolgd op: www.ridderkerk/brandweer, waarop een overzicht van de incidenten is te vinden. Wie meer wil weten over een functie bij de brandweer kan kijken op: www.betrokkenvrijwilligers.nl