Frederieke de Wind trekt de brandweerjas niet meer aan

Frederieke laat het brandweerwerk los

RIDDERKERK - Na 17 jaar hangt Frederieke de Wind haar bluskleding voorgoed aan de kapstok en vertrekt als vrijwilliger bij de brandweerpost Ridderkerk. Een vertrek dat mede is ingegeven door corona.

De adviseur Openbare orde en Veiligheid werkt grotendeels thuis in Oosterhout. Inzetten voor het korps ging door corona en privéomstandigheden steeds lastiger.
“Ik solliciteerde in 2005 bij de afdeling Risicobeheersing en Veiligheid van de gemeente Ridderkerk. Het toenmalige hoofd Huub van der Weide was ook commandant van de brandweer. De vraag of ik, als ik aangenomen werd, ook vrijwilliger mocht worden bij het korps heeft misschien wel extra geholpen bij de sollicitatie. In mei 2005 ben ik begonnen bij de gemeente en in september bij de brandweer”.
Het bleek voor de Brabantse de start van een mooie carrière bij de post. Er sprong zelfs een vonk over met een collega binnen het korps, die twee prachtige kinderen (9 en 12) opleverde. Frederieke was de derde vrouw binnen het mannenbolwerk zoals de brandweer toen nog was. Samen met Carolien Krijger en Jolanda Muntz vond er ook in Ridderkerk een omslag plaats en werden vrouwen bij de brandweer een normale zaak: “Het was een bijzondere tijd. Als de pieper ging stroomde het gemeentehuis leeg en was de wagen binnen de kortste keer op straat.”
Binnen twee jaar was Frederieke opgeleid tot volwaardig brandweervrouw. Ook toen ze twee keer zwanger was rende ze bij een alarm met haar dikke buik naar de kazerne om de centrale post te bemannen. Ze voelde zich thuis binnen het team, maar nadat corona toesloeg kwam ze bijna niet meer in Ridderkerk. Ook veranderde haar privésituatie en verloor ze het contact met haar collegae: Ik heb er daarna nog twee jaar over gedaan om definitief te besluiten om deze mooie baan op te geven.”
Per 1 juli is Frederieke brandweervrouw (Hoofdbrandweerwacht) af. Op de oefenavond van 22 september zal ze afscheid van het korps nemen.