Dirk Zwart en Martin de Geus tekenden voor nieuw oratorium

Het verhaal van Petrus in een oratorium

RIDDERKERK - Op zaterdag 1 oktober is in de Levensbron in Ridderkerk de première van het Petrus oratorium “Voorman aan de leiband”, het vijfde grote werk van Martin de Geus (liedteksten) en Dirk Zwart (muziek). Zij legden al ruim twee jaar geleden de laatste hand aan dit koorwerk dat 308 pagina’s met notenschrift beslaat.

Ds. Martin schreef dit oratorium voor zijn afscheid als voorganger van de Levensbron. Door corona kwam het niet tot een uitvoering. “We hebben ook niet met de repetities kunnen beginnen. Toen we dit jaar weer mochten is iedereen vol motivatie aan de slag gegaan” zegt Dirk Zwart over de repetities met het interkerkelijk koor Salem, waarvan hij dirigent is.

Paasverhaal
Voor tekstdichter De Geus voelt het niet meer als zijn afscheidscadeau, maar hij vindt het verhaal van dit oratorium meer dan de moeite waard. “Ik wilde een stuk schrijven over het leiderschap van Petrus. Het gaat over het kruis dat iedereen te dragen heeft. Ook Petrus moest wat dat betreft door een diep dal. Maar het kruis staat ook voor de overwinning. Daarmee is het eigenlijk een paasverhaal geworden” vindt de schrijver.
Door recente ontwikkelingen in de wereld is de tekst bij momenten bijzonder actueel. Volgens Dirk Zwart is dat de kracht van de poëtische teksten, die ruimte laten om er zelf inhoud aan te geven: “Het is niet dichtgetimmerd. Je kunt het voor jezelf interpreteren.”

Strijkorkest
De componist krijgt de teksten van de dominee kaal aangereikt. Het is zijn uitdaging om het muzikaal gezicht te geven. Zijn gereedschapskist hiervoor was dit keer rijker gevuld. “Voor dit oratorium heb ik de beschikking over een strijkorkest. Ik mag graag muziek tot de essentie beperken, maar met strijkers erbij kun je krachtige accenten zetten. Ik ben terughoudend geweest om het overal met toeters en bellen vol te zetten. Ik wilde ook niet dat het te sentimenteel werd” zegt de man achter het muzikale geheel.
Naast het door veertien professionele strijkers gevormde orkest wordt de koorzang begeleid met fluit, hobo, piano en orgel. Er zijn enkele gedeelten die ook door het publiek meegezongen kunnen worden. Twee vertellers zorgen voor de verbindende teksten.

Première
De première van “Voorman aan de leiband” begint op 1 oktober om 20.00 uur in de Levensbron aan de Jan Luykenstraat 10 in Ridderkerk. De entree is gratis. Na afloop kan men een vrije gift doen. De uitvoering van het Petrus oratorium is mede mogelijk gemaakt door het fonds Fonobori, Johannes stichting en het Petrus Oratoriumfonds.

Op zaterdag 15 oktober is een tweede uitvoering in Carnisse Haven aan de Noordersingel 30 in Barendrecht. Kaarten voor dit concert kosten € 15. Entreebewijzen zijn te koop bij Kruithof Optiek in Carnisse Veste en The Readshop aan de Middenbaan in Barendrecht.

Voor meer informatie: www.koorsalem.nl