Met een AED kunnen levens gered worden

Gratis reanimatiecursus van EHBO Ridderkerk

RIDDERKERK - Jaarlijks worden 17.000 mensen buiten het ziekenhuis getroffen door een hartstilstand. Reanimatie en de inzet van een AED binnen 6 minuten biedt de grootste kans op overleving. EHBO-vereniging Ridderkerk biedt inwoners van Ridderkerk die burgerhulpverlener willen worden daarom gratis een reanimatiecursus aan.

Elke dag krijgen 40 mensen in Nederland buiten het ziekenhuis een hartstilstand. Bij een hartstilstand zijn de eerste 6 minuten cruciaal. Als je binnen deze minuten reanimeert en een AED gebruikt, is de overlevingskans en leven met minimale schade het grootst. Een ambulance kan er niet altijd binnen 6 minuten zijn. Een burgerhulpverlener kan dat wel! Een burgerhulpverlener start met reanimeren totdat de professionele hulpverlening het overneemt.
Tijdens deze cursus oefenen deelnemers met een reanimatiepop en een trainings-AED. Zij leren zo hoe je een hartstilstand herkent en wat je als eerste moet doen, hoe je borstcompressies en mond-op-mondbeademing geeft en hoe je een AED gebruikt.
Meer informatie over de reanimatiecursus is te vinden op www.ehbo-ridderkerk.nl. Op de website van de vereniging zijn tevens de cursusdata opgenomen en kan direct een inschrijfformulier worden ingevuld.