Regisseur Jurriën Bunk en regieassistent Daniëlle Ringma hopen op veel deelnemers

SSB brengt verloren zoon in musical

RIDDERKERK/BARENDRECHT - De voorbereiding is gestart voor de musical Verloren en Gevonden. Het is een initiatief van SSB Producties, die de afgelopen jaren meerdere musicals in het theater bracht.

Verloren en Gevonden is gebaseerd op het Bijbelverhaal van de verloren zoon, maar speelt in de twintigste eeuw. Midden in de roerige jaren ’70 besluit één van de zoons om uit het familiebedrijf te stappen en het leven te gaan verkennen. Zijn oudere broer is hier overduidelijk niet blij mee en probeert uit alle macht het bedrijf draaiende te houden. Maar brengt een leven vol feesten wel waar de jongste zoon naar op zoek was?
De vorige producties van SSB werden georganiseerd in Barendrecht. De oorsprong lag in de plaatselijke PKN-gemeente. Deze keer wordt er uitgebreid naar Ridderkerk. Margit Kleiker was betrokken bij producties voor kerkgebouw De Levensbron. Zij is nu toegetreden tot het bestuur van SSB. De naam van de stichting staat voor ‘Stichting Samenspel Barendrecht’, maar dat dekt niet helemaal meer de lading. “Misschien staat de B tegenwoordig voor BAR”, zegt regisseur Jurriën Bunk lachend.

Grote productie
Er is bewust voor gekozen om ook deze keer weer een musical te maken gebaseerd op een Bijbelverhaal. “Het is een heel mooi verhaal om mee aan de slag te gaan. Het is ook bijzonder om een jaar lang met alle medewerkers naar de verdieping van het verhaal te zoeken”, weet regieassistent Daniëlle Ringma.
Verloren en Gevonden wordt een grote productie. Er zijn rond de dertig acteurs nodig, een productieteam van acht of negen mensen en dertig mensen die achter de schermen zorgen voor kleding, decors, grimeren en techniek. Een band van tien mensen zorgt voor live muziek tijdens de voorstelling. Er moeten dus minimaal zeventig mensen worden gevonden. Het is een uitgelezen kans voor mensen die eens aan een musical willen meewerken. Hun achtergrond maakt niet uit. Jurriën Bunk werkt zelf in de theaterwereld, maar Daniëlle Ringma is tandarts.

Kennismakingsavonden
In oktober zijn er kennismakingsavonden voor de mensen die zich hebben aangemeld. Op maandag 7 november beginnen de wekelijkse repetities. In november 2023 is de musical in het theater te zien. Wie meewerkt aan de musical betaalt vijf euro contributie per maand. Kijk voor informatie en aanmelding op: www.ssbproducties.nl