Gemini-directeur Gerard Langenberg en wethouder Henk van Os knipten het lint voor de nieuwe school door

Nieuw Gemini College geopend, maar alweer te klein

RIDDERKERK - Het nieuwe gebouw van het Gemini College aan de Sportlaan is officieel geopend. Vrijdagmiddag knipten directeur Gerard Langenberg en wethouder Henk van Os met een reusachtige schaar een feestelijk lint door.

Het nieuwe gebouw, waarin sinds 11 oktober van dit jaar les wordt gegeven, biedt onderdak aan de afdelingen mavo, havo en vwo. De vmbo-afdeling is nog in het oude gebouw – het oudste deel is in 1962 gebouwd - aan de Prinses Margrietstraat gevestigd.
In 2016 werd er al over nieuwbouw gesproken, maar met nog geen zevenhonderd leerlingen en ruim honderd nieuwe aanmeldingen per jaar vond niet iedereen dat de toekomst van het Gemini College er rooskleurig uitzag. Maar, zo vertelde directeur Gerard Langenberg in zijn toespraak, de gemeente en het schoolbestuur (de onderwijsgroep OZHW) zagen wél toekomst. En ze kregen gelijk. Nu telt de school meer dan duizend leerlingen en melden zich jaarlijks bijna 300 nieuwe scholieren. ,,Het Gemini College staat als een huis’’ aldus Langenberg.

In 2025 komt er vanwege die groei extra lesruimte bij op het terrein aan de Sportlaan. De gemeenteraad neemt donderdag 24 november het besluit om daarvoor 8,5 miljoen euro uit te trekken. Die nieuwbouw biedt dan ook onderdak aan De Loods, De Gooth en RTV Ridderkerk, waarvoor de gemeenteraad begin dit jaar al ruim zes miljoen euro beschikbaar stelde.
Wethouder Henk van Os – die in 1999 als leerling van het Gemini College zijn diploma ontving - blikte terug op de lange onstaansgeschiedenis van het nieuwe schoolgebouw. ,,In 2017 spraken de gemeenteraadsleden nog over een schetsontwerp waarin het nieuwe schoolgebouw pal naast de drukke Rotterdamseweg gebouwd zou worden. Wat ben ik blij dat ik daar twee jaar later als wethouder een streep doorheen heb kunnen zetten en dat de gemeente samen met het schoolbestuur tot de huidige locatie zijn gekomen.’’

Voor het nieuwe Gemini College was een investering van ruim 25 miljoen euro nodig. ,,De hoogste investering ooit. Maar voor dat geld krijg je ook iets schitterends terug’’ aldus Van Os. Voor de nieuwbouw moest het hoofdveld van RVVH wijken. Het sportpark is opnieuw ingericht voor de voetbalvereniging met een nieuw hoofdveld en tribune. Daarna kon gestart worden met de bouw van het schoolgebouw, dat aan de nieuwste eisen op het gebied van duurzaamheid voldoet.
Andere sprekers tijdens de feestelijke openingsbijeenkomst waren Reinoud de Vries, bestuursvoorzitter bij Onderwijsgroep OZHW, en architect Robert Alewijnse van DP6 architectuurstudio. De eerste had lovende woorden voor de goede samenwerking met de gemeente. De tweede gaf uitleg over de ontwerpfilosofie waarmee het nieuwe schoolgebouw is ontworpen.