Schrijven voor Amnesty kan tot verandering leiden

Schrijven voor Amnesty in Slikkerveer en Rijsoord

RIDDERKERK - De Amnestygroep van Ridderkerk organiseert op dinsdag 6 december een schrijfmiddag in Slikkerveer en op woensdag 7 december een schrijfmiddag in Rijsoord. Beide middagen zijn van 14.00 tot 16.00 uur. In Slikkerveer wordt geschreven in het wijkcentrum aan de Reijerweg 62. In Rijsoord is de Amnestymiddag in bezoekerscentrum De IJsvogel aan de Waalweg 9a.

De actie staat in het teken van Write4Rights, de grote internationale schrijfactie, ter gelegenheid van 10 december, de Dag van de Rechten van de Mens. Wereldwijd worden er in deze periode miljoenen brieven geschreven tegen onrecht. Voor mensen die onterecht vast zitten, of bedreigd of gemarteld worden omdat ze opkomen voor hun rechten.

Schrijven heeft effect
Het schrijven van brieven heeft de situatie van veel mensen al verbeterd. Met postzakken vol brieven dwingt Amnesty International machthebbers om onrecht aan te pakken. Vaak helpt de extra aandacht om mensen vrij te krijgen of te zorgen voor bescherming en gerechtigheid.
Een voorbeeld: Eerder voerde Amnesty actie voor milieuactivist Jani Silva uit Colombia. Zij neemt het op voor honderden boeren in het Amazoneparel-reservaat. Illegale groeperingen, militairen, drugskoeriers en multinationals hebben het op hun land voorzien. Het reservaat is rijk aan grondstoffen en daar hebben meerdere partijen het op voorzien. Silva’s inzet voor de bescherming van het land kwam de activiste op ernstige bedreigingen te staan. Ze werd door onbekenden gevolgd, geïntimideerd met wapens en met de dood bedreigd. De campagne van Amnesy is volgens haar een sterk wapen: ‘Uit de grond van mijn hart zeg ik dat ik nog leef vanwege deze actie. Die heeft hen ervan weerhouden om mij te doden, omdat ze weten dat jullie er zijn.’

Demonstranten
Dit jaar komt Amnesty International onder andere in actie vooZineb Redouane. Zij kwam om het leven toen mensen in haar straat in Marseille, Frankrijk demonstreerden. Ze werd in het gezicht geraakt door een traangasgranaat van de politie en overleed in het ziekenhuis. Bijna vier jaar na haar dood is er nog niemand verantwoordelijk gehouden voor de aanval op haar leven.
Ook voert Amnesty International actie voor Vahid Afkari, die in 2017 en 2018 vreedzaam demonstreerde tegen politieke onderdrukking in Iran. Hij werd daarvoor veroordeeld tot 33 jaar gevangenisstraf en 74 zweepslagen. Hij werd gemarteld en zit in eenzame opsluiting.

Thuis schrijven kan ook
Wie niet in de gelegenheid om te komen schrijven, kan ook thuis schrijven. Een mailtje of telefoontje naar Amnesty is genoeg, dan krijgt u een schrijfpakketje in de brievenbus. De Amnestygroep haalt als u dat wil de brieven ook weer op, om alles gezamenlijk te verzenden.

Voor meer informatie kan men contact opnemen met Wil Wendrich: wil.wendrich@planet.nl, 0180-487050 of 06 820 66 497.