Martin van Waardenberg en Peter Verhage bij de ondertekening van het filmcontract

Bijzondere sterrencast in speelfilm “Ome Cor”

RIDDERKERK - Eyecatcher, de filmmakers uit Ridderkerk, heeft samen met Martin van Waardenberg een speelfilm gemaakt. De acteur werkte eerder met Eyecatcher samen voor het maken van enkele promotiefilms over havenbedrijven. Hij benaderde eigenaar Peter Verhage twee jaar geleden met het idee voor een speelfilm.

“We hebben veel ervaring met het maken van bedrijfsfilms. Een speelfilm is een heel andere uitdaging. Maar we waren er al snel uit. Martin zou het script schrijven en zorgen voor de acteurs en wij de productie, regie, het filmen en de montage. Met onze kennis van de stad regelden wij ook de filmlocaties” vertelt Verhage over dit bijzondere avontuur.
Over een ander aspect waren de mannen het ook snel eens. Het moest een volledig onafhankelijke productie worden. “We wilden niet in zee met filmfondsen. Want dan krijg je te maken met allemaal mensen die zich met de film gaan bemoeien. Daarom hebben wij deze film zelf gefinancierd en het script verfilmd zoals we dit voor ogen hadden. We hebben om die reden ook gekozen voor directe streaming en de film niet in de bioscopen te laten draaien.

Typetje uit promotiefilms
Het idee voor de film is ingegeven door het succes van Ome Cor, een typetje bedacht door Peter Verhage en Martin van Waardenberg. Ze werden gemaakt ter promotie van PortMap, de interactieve havenkaart van Rotterdam, die door het Ridderkerkse bedrijf is ontwikkeld. In de speelfilm blijkt dat deze oud-havenarbeider gefraudeerd heeft met zijn arbeidsongeschiktheids uitkering. Als dat aan het licht komt raakt Ome Cor zijn maandgeld kwijt, krijgt hij een taakstraf en wordt hij uit zijn huis gezet. Het gaat zo van kwaad tot erger met de Rotterdamse sjaggeraar, die ook nog een verwaarloosde relatie heeft met zijn dochter.

45 acteurs
Het is een speelfilm geworden met een voor Nederland ongekende sterrencast. Maar liefst 45 acteurs en cabaretiers hebben rollen in deze tragikomedie. Veel Rotterdamse namen op de titelrol, maar ook bijvoorbeeld Huub Stapel, Frank Lammers, Katja Schuurman en Guus Meeuwis. Gastrollen zijn er bovendien voor Lee Towers en burgemeester Aboutaleb, die zichzelf spelen. “Martin heeft ze gewoon gebeld met de vraag of ze een rolletje in deze film willen spelen. En allemaal wilden ze meedoen. Alleen als we de agenda’s niet op elkaar konden aanpassen moesten we iemand laten lopen. Maar dat was zeldzaam, want we hadden geen deadline. We hadden ook geen vaste draaidagen waarop alle acteurs beschikbaar moesten zijn. Wij konden wachten tot iemand kon om zijn of haar aandeel te filmen” verklaart Verhage de vele bekende gezichten in de film.

Sophia Kinderziekenhuis
Er komen ook vier onbekende Nederlanders voorbij. Zij kochten voor 40.000 euro hun figurantenrol bij een veiling voor het Sophia Kinderziekenhuis. Een deel van de opbrengst van de film gaat ook naar het Rotterdamse kinderziekenhuis. De film "Ome Cor” gaat op 13 december in première. Voor € 5,99 kan gekeken worden op Pathé Thuis, Amazon Prime, Ziggo, KPN, T-Mobile, Tele2, Google Play, iTunes en MeJane.