De schaatsbaan op het Koningsplein was in trek

Bijna 20.000 bezoekers voor schaatsbaan

RIDDERKERK- Stichting Schaatsbaan Ridderkerk kijkt terug op een succesvolle 1e editie van de door de stichting georganiseerde schaatsbaan. De schaatsbaan opende haar deuren op 6 december 2022 en was voor bezoekers geopend tot en met zondag 8 januari 2023. De schaatsbaan heeft in die 5 weken bijna 20.000 bezoekers mogen ontvangen. In de weken voorafgaand aan de kerstvakantie heeft Stichting Facet Ridderkerk ongeveer 3.000 Ridderkerkse basisschoolkinderen ontvangen die met de klas kwamen schaatsen. “Veel van die kinderen kwamen in de kerstvakantie terug met hun ouders of met opa en oma om nog meer ijspret te beleven” licht voorzitter John Stip toe.

Ruim 50 vrijwilligers zijn in de weken dat de schaatsbaan open was actief geweest om de schaatsbaan mogelijk te maken. “Zonder al deze vrijwilligers had er geen schaatsbaan gestaan. Deze mensen zijn hun gewicht in goud waard. Geen taak was hen teveel.” vervolgt John Stip.

Ook penningmeester Mark Roedolf is zeer tevreden over het verloop van het evenement. “Het organiseren van een schaatsbaan kost heel veel vrije tijd, maar de voldoening die je eruit haalt door al die tevreden bezoekers te zien is onbetaalbaar. Naast de tijd die het organiseren van de schaatsbaan in beslag neemt, kost het ook flink geld. Dankzij de sponsoring van vele bedrijven, maatschappelijke instellingen en de subsidie van de gemeente is het mogelijk geweest om de schaatsbaan te exploiteren.” geeft Mark aan.

De schaatsbaan was gratis toegankelijk voor kinderen tot en met 5 jaar, dit werd mede mogelijk gemaakt door Van der Valk Hotel Ridderkerk. Inwoners met een laag konden tegen een gereduceerd tarief gebruik maken van de schaatsbaan. “Op deze manier konden gezinnen die van een minima inkomen rond moeten komen ook schaatsplezier ervaren. Daarnaast zijn er veel toegangscodes voor gratis kaarten verstrekt via onder andere de vele Wijkideeteams en Voedselbank Ridderkerk. Het is mooi om de maatschappelijke betrokkenheid van deze partners te zien.” aldus John Stip

Het bestuur van Stichting Schaatsbaan Ridderkerk gaat over enkele weken het evenement evalueren met de gemeente en nadenken of er in december 2023 weer een editie georganiseerd kan worden.

Foto en video impressies van de schaatsbaan zijn te vinden op www.schaatsbaanridderkerk.nl en op de sociale media kanalen van de stichting.