Nick de Zeeuw in de voormalige lerarenkamer waar nu getraind wordt

Leren vechten met respect voor elkaar

RIDDERKERK - Vijf jaar geleden begon MMA-coach Nick de Zeeuw voor zichzelf met een uurtje training in de gymzaal aan de Linnenstraat in Rijsoord. Er stonden al snel twintig deelnemers op de vloer. Het groeide uit tot DFC Ridderkerk, een vechtsportschool met inmiddels ruim 170 leden. Afgelopen zaterdag nam de club een nieuwe trainingsruimte in het oude gebouw van het Gemini College in gebruik.

Nick de Zeeuw begon zelf met mixed martial arts (MMA) op 12-jarige leeftijd. Hij durfde het op te nemen tegen kleerkasten van kerels, die hem soms alle hoeken van de mat lieten zien. “Maar ik was een doorzetter. Niet opgeven, dat is de enige manier om verder te komen” aldus de instructeur. Met alle technieken die hij beheerste werd De Zeeuw al voor z’n twintigste gevraagd om zelf les te gaan geven. Naast het zelf beoefenen van de sport heeft hij dat een aantal jaren met veel plezier voor een sportschool gedaan.

De stap naar een eigen vechtschool werd gezet na zijn verhuizing naar Rijsoord. “Die de gymzaal heb ik bijna om de hoek. Ik heb gevraagd of er mogelijkheden waren om daar trainingen te gaan geven. En daarna is het hard gegaan” blikt hij terug op jaren van groei.

De verhuizing naar het Gemini College is weer een enorme stap voorwaarts. Weliswaar een tijdelijke huisvesting, maar DFC (Dutch Fitness Contact) heeft er nu een eigen vloer. Daarnaast is er nu een trainingslokaal met toestellen en gewichten in de voormalige lerarenkamer. “We hopen hier wel flink wat jaren te mogen zitten. Voorheen moesten we altijd na elke trainingsdag de mat weer opruimen om hem de volgende dag weer neer te moeten leggen. Nu staat alles permanent tot onze beschikking. Flink wat leden hebben de afgelopen weken geholpen om het in te richten” vertelt Nick.

Vijf dagen per week biedt DFC Ridderkerk trainingsmogelijkheden op de ochtenden en avonden. Voor elk lid zijn zo honderd trainingen per maand mogelijk. Tijdens alle trainingsuren is ook de eigen fitnessruimte toegankelijk. Op de vloer zijn er aparte uren voor MMA, Braziliaanse jiu jitsu en grappling. Het laatste is een vorm van worstelen, waarbij het grondgevecht kan worden doorgezet met een veelheid van grepen. In deze partijtjes kunnen vechters van verschillende disciplines het tegen elkaar opnemen.

Bij de vechtschool van De Zeeuw zijn er geen aparte uren voor mannen of vrouwen. Ook de jeugd (vanaf twaalf jaar) traint tussen de volwassenen. “Ik heb veertien jaar gekorfbald. Daar liep ook iedereen door elkaar. Je kunt zo onderling van elkaar leren en voedt het respect voor elkaar. Het is competitief, maar iedereen wil beter worden” aldus de coach.

Ter kennismaking met DFC Ridderkerk kan iedereen een gratis proefles volgen. Voor meer informatie: www.dfc.nl.