Het bordje bij de Beatrixboom in Bolnes

Bomen met een verhaal

RIDDERKERK - In 2021 stelde de ChristenUnie vragen over onleesbaar geworden informatiebordjes bij de Ridderkerkse herinneringsbomen.

Herinneringsbomen zijn bomen die geplant zijn ter gelegenheid van een belangrijke gebeurtenis zoals bijvoorbeeld de Beatrixboom aan de Schepenstraat die in 1980 is geplant ter gelegenheid van de inhuldiging van Beatrix als Koningin. Andere herinneringsbomen staan geplant om een belangrijke plek te markeren zoals bij het Lancastermonument aan de Rijksstraatweg. Daar zijn 23 bomen onderdeel van het monument.
Corstiaan Knape, burgerlid bij de ChristenUnie zag dat in Bolnes al borden geplaatst zijn: “Een rondje langs monumentale bomen in Ridderkerk leerde ons dat daar erg mooie bordjes met uitgebreide informatie staan bij de gemeentelijke herinneringsbomen. Het bleek dat deze bordjes er mede zijn gekomen door de inzet van Buurtpreventie Bolnes en Aar van Dragt van Natuurvereniging IJsselmonde.”

Leerzame teksten
Omdat de ChristenUnie het belangrijk vindt dat Ridderkerkse bomen die verbonden zijn met een belangrijke historische gebeurtenis vanuit educatief oogpunt behouden blijven en zichtbaar zijn gingen zij in gesprek met de wethouder. Uit dat gesprek bleek dat in de loop van 2023 alle herinneringsbomen in Ridderkerk worden voorzien van een bordje met leesbare en leerzame teksten in de Ridderkerkse huisstijl. Als het even kan weer mede opgesteld door bomenkenner Aart van Dragt. Ook wordt er samen met hem gekeken naar een Ridderkerkse bomenroute langs diverse bijzondere bomen in Ridderkerk.” Knape: “Op deze manier wordt het belang van voldoende gezonde, volwassen bomen in onze leefomgeving nog meer onder de aandacht gebracht”