Inspraak van wijkoverleg Rijsoord bij een commissie van de provincie

Toekomst is ongewis voor wijkoverleggen

RIDERKERK - De toekomst van de wijkoverleggen in Ridderkerk is onduidelijk. De ambtelijke ondersteuning is teruggetrokken en het is de vraag of het college dit wil herstellen. Of de stekker uit de wijkoverleggen gaat wil wethouder Fleur Stip niet zeggen.

“Zeker is dat we niet op dezelfde manier verder gaan. We gaan in overleg over hoe we het wijkoverleg kunnen doorontwikkelen” aldus de wethouder vorige week op vragen in de raadscommissie. De voorzitters van de wijkoverleggen hebben te kennen gegeven dat ze door willen in de rol die ze tot de jaarwisseling hadden.

Niet representatief
Het college vindt de wijkoverleggen niet representatief genoeg. In de presentatie over de nieuwe wijkparticipatie is opgevoerd dat er aan de driemaandelijkse vergaderingen van de zeven wijkoverleggen in Ridderkerk gemiddeld 50 mensen meedoen. Dat is ongeveer 0,1 procent van het totaal aantal inwoners.
Het CDA-raadslid Victor Mijnders vindt dit geen reden om daarom af te rekenen met de wijkoverleggen. “Van de politieke partijen is ook maar 1% van de bevolking lid. En toch mogen wij de dienst uitmaken” reageert hij. Verschillende partijen hechten aan het huidige model van de wijkoverleggen. “Wijkbewoners weten de leden van het wijkoverleg te vinden en brengen zo zaken onder de aandacht. En bij de vergaderingen schuiven ook de politie, Wooncompas en Fact aan” wijs Petra van Nes-de Man (Burger op 1) op de brede opzet van de wijkoverleggen.

Individualistisch
PvdA-raadslid Arianne Ripmeester vreest dat er zonder de wijkoverleggen niets meer van de inspraak wordt vastgelegd: “Nu is dat geborgd met de notulen die worden opgesteld.”
Ook Robert Kooijman van de ChristenUnie hecht vooralsnog aan de wijkoverleggen. “Participatie wordt anders wel heel individualistisch gemaakt. De wijkoverleggen zijn structureel vijf keer per jaar. Buurttenten worden veel minder gehouden.”
Het idee voor de doorontwikkeling van de wijkoverleggen komt niet uit de lucht vallen. In 2019 verscheen een evaluatierapport waarin dit werd voorgesteld. Vorig jaar verscheen een nieuw rapport waarin de wens voor doorontwikkeling opnieuw is uitgesproken. “Ik zeg niet dat de wijkoverleggen moeten stoppen. We gaan met de wijkoverleggen om de tafel. Of ze door kunnen met of zonder ambtelijke ondersteuning is de vraag” stelt wethouder Stip.