Mevrouw Van der Waal in de bakkerswinkel

Expositie over de winkeltjes van Rezoord

RIDDERKERK - Op zaterdag 4 februari begint de expositie “Winkeltjes van Rezoord” in bezoekerscentrum De IJsvogel. Met heel veel leuke bijdragen uit heel Ridderkerk en omstreken is het gelukt om de sfeer van rond 1950 tot 1960 weer terug te halen.

In die tijd waren er meer dan 150 winkeltjes en bedrijfjes in Rijsoord. Belangrijke inspiratiebron is de website www.rezoord.nl waar Gert van ’t Zelfde heel veel foto’s en wetenswaardigheden van Rijsoord heeft verzameld. Van deze website zijn voor de expostie ongeveer 60 foto’s afgedrukt, vooral de foto’s met mensen erop. Verder zijn onder andere spullen uit de drogisterij, de kruidenier, van de fotograaf, de bakkerij en de sigarenwinkel te zien. Ook is er een uitgebreide verzameling blikken uit die tijd en ook nog snoep van toen.

Maquettes
Er is een maquette van Slagerij de Koning en een filmpje over de maquette van Bakkerij van der Waal die binnenkort in de Oudheidkamer van Ridderkerk komt. Er is zelfs een heus lied over de winkeltjes van Rezoord te beluisteren. In De IJsvogel is dus een leuk stukje geschiedenis en cultuur van Rijsoord te zien.

Oude verhalen
Het bezoekerscentrum aan de Waalweg 9a is geopend op zaterdag en zondag van 10.00 tot 16.00 uur en op woensdag van 13.00 tot 16.00 uur. Op zaterdag 11 februari en woensdag 22 februari zal een aantal oudere Kraaien aan de hand van foto’s en filmpjes herinneringen ophalen aan die periode. Bezoekers zijn van 1400 tot 16.00 uur van harte welkom het verhaal te beluisteren en zelf mee te praten. Op woensdag 15 februari worden er van 14.00 tot 16.00 uur diverse filmpjes uit de oude doos getoond. De toegang is gratis, maar vol is vol.