Er komt een geluidscherm in het Oosterpark

Vertrouwen in scherm van kokos

RIDDERKERK - De gemeenteraad van Ridderkerk heeft vorige week unaniem het krediet verhoogd voor de plaatsing van een geluidscherm langs de rijksweg in het Oosterpark. Tegenover de extra 715.000 euro staat de keus om de fundering niet geschikt te maken om het scherm mogelijk later te kunnen ophogen naar acht meter. Het blijft nu bij maximaal zes meter.

De geluidswand wordt in plaats van beton uitgevoerd met een kokosscherm. Omdat hier nog geen lange ervaring mee is, zetten verschillende raadsfracties vraagtekens bij de levensduur.

Goede geluidsreductie
Het SGP-raadslid Anton Rottier heeft na een bezoek aan de Infratech-beurs in Ahoy veel vertrouwen in het scherm: “Mij is daar duidelijk geworden dat zo’n scherm goede geluidsreductie geeft, dat een levensduur tot 50 jaar mogelijk is en dat het daartoe belangrijk is om het kokos te beschermen tegen UV-licht en daarom klimop tegen het scherm te laten groeien.”
De onderhoudskosten zitten volgens de leverancier niet in het scherm zelf, maar in het vastmaken van de groeiende klimop aan het scherm en het snoeien er van.”
Wethouder Peter Meij is blij met de unanieme steun voor het voorstel. “Wat een verschil met twee jaar geleden. Hier zit een gelukkige wethouder. Ik ben ervan overtuigd dat dit merkbare geluidsreductie geeft.”
De uitvoering van het scherm zal ruim negen miljoen kosten. Het jaarlijks onderhoud is berekend op 10.000 euro