Gemeenteraad zuur over ontmanteling BAR

RIDDERKERK - De gemeenteraad van Ridderkerk heeft met gemengde gevoelens een miljoen euro beschikbaar gesteld voor de ontmanteling van de BAR-organisatie. Veel partijen willen dat deze voorfinanciering van de ontvlechting wordt teruggehaald bij de gemeente Barendrecht.

“Wie de glazen gebroken heeft moet de rekening betalen” aldus raadslid Richard Swarttouw van Leefbaar Ridderkerk, die vorige week met een ruime meerderheid instemde met het miljoen dat nodig is om de organisatie anders op poten te zetten. Met soms zure opmerkingen richting Barendrecht gingen andere partijen mee. “We zitten hier met een dubbel gevoel. De keus van EVR is niet de onze” aldus CDA-fractievoorzitter Ton Overheid.
De VVD ging onder protest mee met volgens fractievoorzitter Linda Klaver een nare smaak in de mond: “Maar wat in Barendrecht is besloten kunnen wij niet veranderen.”

Verkeerd signaal
SGP-fractievoorzitter Daan Kardol wil dat het college zich maximaal inspant om de financiële schade voor Ridderkerk tot een minimum te beperken. Robert Kooijman van de ChristenUnie vindt de voorfinanciering een stap te ver. “Het populisme heeft het gewonnen. Er wordt nu een verkeerde afslag genomen. Met een miljoen hiervoor wordt een verkeerde signaal afgegeven”” vindt de CU-fractievoorzitter.
Ook de fractie van Pvda/GroenLinks stemde tegen het voorstel. Volgens Pvda/GL-raadslid Björn Ros is helder waar de rekening moet komen: “Wie breekt, betaalt. Dat miljoen is niet nodig. Barendrecht moet betalen. De gemeenschappelijke regeling is duidelijk. Financiële schade is voor de uittredende gemeente.”

Goed regelen
Blijer in het debat zat Cora van Vliet van Echt voor Ridderkerk. Haar partij is al langer voor het terugbrengen van lokaal werkende ambtenaren. “We moeten dit voor Ridderkerk zo goed mogelijk regelen. En wie betaalt, bepaalt. En het miljoen is volgens de wethouder het maximale budget” zo heeft de EVR-fractievoorzitter vertrouwen in een goede afloop. Partij 18PLUS, ook voor afbraak van de BAR-constructie, bemoeide zich inhoudelijk niet met het discussie.