Een mooie cheque voor twee organisaties

Snuffelpand steunt Congo en Ethiopië

RIDDERKERK - Deze maand schenken de Ridderkerkse Vrouwen voor Vrede 2000 euro aan Stichting MISA voor een waterpomp in Congo-Kinshasa en 2000 euro voor hulp aan het eerste ziekenhuis in de omgeving van Bilbala, Ethiopië. Dit geld is verdiend met de verkopen in het Snuffelpand.

In de wijk Lutendele in de miljoenenstad Kinshasa zijn er nauwelijks voorzieningen. De wijkbewoners hebben aangegeven dat drinkwater op loopafstand eerste prioriteit heeft. Stichting MISA ondersteunt een lokale organisatie, die een waterpomp met watertoren aanlegt, zodat honderd huishoudens (in totaal 700 mensen) schoon drinkwater krijgen. Voor de ingebruikname van de pomp worden voorlichtingsbijeenkomsten georganiseerd in de gemeenschap over het gebruik. Een watercomité gaat de pomp beheren en onderhouden. Elk huishouden wordt een maandelijkse bijdrage gevraagd.

Medicijnen nodig
In Bilbala in Ethiopië was geen medische zorg beschikbaar was voor meer dan 62.000 inwoners. Mensen in deze regio hebben het initiatief genomen om zelf een ziekenhuis te bouwen. Met steun van een ziekenhuis in een naburige regio (dat zwaar beschadigd is geraakt in de oorlog) is een kliniek gebouwd waar straks iedereen terecht kan. Ook wie geen geld heeft voor een behandeling, wordt er toch geholpen.

De medische apparatuur is aangesloten en er is een ambulance aangeschaft. Het ontbreekt nu alleen nog aan medicijnen, dus daar helpt Wilde Ganzen bij, zodat de kliniek open kan. De Ridderkerkse Vrouwen voor Vrede dragen er graag aan bij.

Verkoop en inleveren
Ook deze maand is het Snuffelpand bij het Dillenburgplein in Slikkerveer elke woensdag en zaterdag open van 11.00 tot 15.00 uur. Bij de Meubelshowroom aan de P.C. Hoofstraat (tegenover de Dierenkliniek) in het centrum van Ridderkerk is men alle woensdagen en de eerste zaterdag van de maand welkom.

Tijdens de openingsuren kunnen ook herbruikbare spullen ingeleverd worden. Er wordt verzocht om geen dozen met tweedehands goed of tweedehands meubelen voor de deur te zetten als de deuren gesloten zijn.