Wethouder Fleur Stip met de nieuwe kinderburgemeester

Meike Oosterwijk nieuwe kinderburgemeester

RIDDERKERK - Meike Oosterwijk wordt de nieuwe kinderburgemeester van Ridderkerk. Ze wordt donderdag 16 februari tijdens de raadsvergadering officieel geïnstalleerd en treedt vanaf dat moment in functie.

Vrijdagmiddag kwam wethouder Fleur Stip het de 10-jarige Ridderkerkse persoonlijk vertellen. Meike, leerlinge van de Rehobothschool, is de opvolgster van Maylin Ouwens, die op 8 december 2020 werd geïnstalleerd als eerste kinderburgemeester van Ridderkerk. De in verband met corona verlengde termijn van Maylin liep vorig jaar af. De afgelopen maanden konden Ridderkerkse leerlingen uit groep 7 zich aanmelden.

Uit de aanmeldingen werden vijf kinderen uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek met burgemeester Anny Attema en wethouder Fleur Stip, afgelopen donderdag. “Ik vind het heel leuk dat ik kinderburgemeester mag zijn komend jaar. Deze periode wil ik het aanspreekpunt zijn voor alle kinderen die in Ridderkerk wonen’’, zegt Meike over haar benoeming.

De kinderburgemeester is een initiatief van de Gemeente Ridderkerk om kinderen een stem te geven en ze mee te laten denken en praten over wat zij belangrijk vinden. Bijvoor­beeld over spelen, school of sport. Als kinderburgemeester gaat Meike met de burgemeester of een van de wethouders mee naar bijzondere gebeurtenissen, zoals de intocht van Sinterklaas, de Avondvierdaagse en de doden­herdenking op 4 mei. Soms houdt ze een korte toespraak. Ook vergezelt ze de burgemeester bij de uitreiking van koninklijke onderscheidingen tijdens de jaarlijkse lintjesregen.

Ook krijgt Meike de kans om zelf activiteiten te organiseren en doet een ‘verkiezingsbelofte’ waarvoor ze zich het komende jaar inzet, bijvoorbeeld dat kinderen minder worden gepest.

In haar sollicitatiefilmpje vertelt Meike dat ze een app wil ontwikkelen waarmee leeftijdsgenootjes elkaar kunnen vinden om bijvoorbeeld samen buiten te spelen, zodat ze minder tijd besteden aan gamen. Ook pleit ze ervoor dat speeltuinen worden voorzien van toestellen geschikt voor jonge en wat oudere kinderen.

Meike’s favoriete vakken op school zijn geschiedenis, gym en rekenen. Ze doet aan kunstschaatsen en speelt graag buiten, o.a. de skatebaan aan de Sportlaan. Ze houdt ook veel van dieren.