Marco Oosterwijk komt als burgemeester terug naar Ridderkerk
Marco Oosterwijk komt als burgemeester terug naar Ridderkerk Foto: SPAAY Fotografie

Marco Oosterwijk aanbevolen als nieuwe burgemeester van Ridderkerk

RIDDERKERK - De gemeenteraad van Ridderkerk heeft woensdagavond 15 maart 2023 de heer C.A. Oosterwijk (46 jaar, SGP) aanbevolen als nieuwe burgemeester van de gemeente Ridderkerk. De heer Oosterwijk is momenteel lid van het Algemeen Bestuur van Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN).

Marco Oosterwijk is voor de Ridderkerkers geen onbekende. Hij was wethouder in Ridderkerk van januari 2019 tot mei 2022. Hij is een energiek persoon en een gedegen bestuurder. Hij heeft veel kennis van en ervaring met Ridderkerk en de regio. Daardoor kan hij als burgemeester in Ridderkerk gelijk een ‘vliegende’ start maken.

De gemeenteraad denkt met Marco Oosterwijk een zichtbare, verbindende en daadkrachtige nieuwe burgemeester te krijgen. Het is de verwachting dat Marco Oosterwijk door de Ridderkerkers gezien gaat worden als ‘onze burgemeester’.

Marco Oosterwijk begon zijn loopbaan in de Rotterdamse haven. Binnen een internationaal georiënteerde organisatie groeide hij door tot manager operations. In de periode 2014-2018 was hij wethouder en eerste locoburgemeester in de gemeente Krimpen aan den IJssel. Marco Oosterwijk is getrouwd en heeft drie kinderen. Hij woont op dit moment in Krimpen aan den IJssel.

De voorbereidende werkzaamheden voor de aanbeveling zijn verricht door de vertrouwenscommissie uit de gemeenteraad. Zij heeft dit gedaan aan de hand van de door de raad op 7 november 2022 vastgestelde profielschets. De aanbeveling wordt aangeboden aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, om de benoeming door de Kroon mogelijk te maken. De benoeming is pas definitief als het Koninklijk Besluit daartoe getekend is.De gemeenteraad gaat ervan uit dat Marco Oosterwijk per 15 mei als nieuwe burgemeester van Ridderkerk kan beginnen