Bord ‘Coosje Ayalstraat’ officieel onthuld

RIDDERKERK - Het straatnaambord ‘Coosje Ayalstraat’ in het centrum van Ridderkerk is vrijdag 17 maart officieel onthuld. Geholpen door kleinkinderen van Coosje Ayal trok burgemeester Anny Attema de Ridderkerkse vlag van een van de straatnaamborden.

Het college besloot al enige tijd geleden om een deel van de vroegere Rembrandtweg de naam Coosje Ayalstraat te geven. Door corona moest de officiële onthulling een paar keer worden uitgesteld.

Een kleine honderd familieleden van Coosje Ayal werd door de burgemeester verwelkomd in de Hofzaal aan het Koningsplein. Na het nuttigen van een lunch trok het gezelschap onder aanvoering van traditionele trommelaars en in klederdracht gestoken kleinkinderen naar de Coosje Ayalstraat voor de onthulling. De straatnaam is een blijvende herinnering aan Costavina Aya Ayal. Ze werd geboren op 15 april 1926 in Titawai op het eiland Nusa Laut in de Molukken en was tot haar overlijden in 2015 inwoonster van Ridderkerk.

Vanaf 1942 vocht Coosje Ayal drie jaar met een verzetsgroep in de jungle van Nieuw-Guinea tegen de Japanse bezetters. Ze was een verzetstrijdster in ‘De Vogelkop’ van Nederlands Nieuw-Guinea. Haar guerilla begon toen de Japanse landingsvloot aankwam in de baai van Manokwari.
“Coosje droeg haar geschiedenis met zich mee. Ze werd erdoor achtervolgd, ze had er angstige nachtmerries over. Als achttien jarige trok ze de jungle in op Nieuw Guinea om met heel veel gevaar voor eigen leven verzet te bieden tegen de Japanse bezetter. Maar haar verhaal, waarin ze op die zeer jonge leeftijd de dood in de ogen moest kijken, heeft haar niet klein gekregen. We zullen aan tante Coosje blijven denken als een sterke vrouw, die altijd positief bleef. Goedlachs, vol humor. Het krachtige middelpunt van haar familie’’ aldus burgemeester Attema.

Haar dapperheid bezorgde Coosje Ayal vele onderscheidingen. Op 31 januari 1946 ontving Coos Ayal het Kruis der Verdiensten. In 1981 ontving ze het Verzetsherdenkingskruis. Daarnaast ontving ze het Mobilisatie-Oorlogskruis, het Ereteken voor Orde en Vrede, het Draaginsigne Gewonden en het Draaginsigne Veteranen. ‘Tante Coosje’ overleed op 28 maart 2015 op 88-jarige leeftijd en werd op 3 april van dat jaar met militaire eer begraven in Ridderkerk, na een indrukwekkende bijeenkomst in de Laurenskerk te Rotterdam.
Het straatgedeelte waarop de naamwijziging betrekking heeft, bevindt zich op een prominente locatie: in het centrum, dichtbij het gemeentehuis, en tegenover het vrijheidssymbool, de herdenkingsboom voor de in de Tweede Wereldoorlog omgekomen familie Den Hartog en de Anne Frankboom.