Aan de Spuistraat brandde een bestelbus uit
Aan de Spuistraat brandde een bestelbus uit Foto: Dennis van Wingerden

Brandweer op pad voor gaslucht (4x) en autobrand.

RIDDERKERK - Zaterdag 20 mei zijn de vrijwilligers van de post Ridderkerk vier keer, samen met de officier van dienst, opgeroepen voor stank/hinder en/of een mogelijke gaslucht. Ook een nacht eerder moest worden opgetreden bij een autobrand. Deze werd geblust door de collegae van de Groene Tuin.

De eerste melding kwam om 11.51 uur vanuit de Jhr. Van Karnebeekweg. Hier werd eerst een gaslucht en later ook een schroeilucht geroken. Metingen en nader onderzoek leverde niets op waarna de brandweer weer kon inrukken. Om 14.53 uur kwam de volgende melding. Nu vanaf de Kerkweg. Hier was bij werkzaamheden een gasleiding geraakt. Ditmaal was het wel raak. Het lek werd provisorisch afgedicht, de omgeving veilig gesteld en Stedin opgeroepen voor reparatie. Zij hebben later de leiding hersteld. Om 20.29 uur viel wederom een melding. Nu betrof het een vreemde lucht op de begane grond van een portiekflat aan de Henegouwsestraat. Er is op diverse plekken, samen met Stedin geroken en gemeten. Hieruit kwam geen gaslek naar voren. Stedin heeft vervolgens het onderzoek naar de vreemde lucht voort gezet. Om 23.53 uur viel de vierde melding. Ditmaal opnieuw vanuit de Henegouwsestraat. Hier werd op de galerij een gaslucht geroken. Opnieuw zijn brandweer en Stedin op onderzoek uit gegaan. In de bergingen onder de flats en zelfs in het riool zijn metingen verricht. Buiten het aantreffen van een peuk werd geen gaslucht aangetroffen. Hierop zijn de bewoners door de hulpdiensten gerust gesteld. Wel is er voor de zekerheid nog even geventileerd.

In de nacht van vrijdag op zondag waren de hulpdiensten ook al op pad. Om 3.39 uur stonden er aan de Spuistraat een bestelauto en personenauto in brand. Een tweede personenauto heeft ook schade opgelopen. Naar de oorzaak doet de politie onderzoek.