Het kruispunt van de Rotterdamseweg, Rijnsingel en A38

Vragen over veiligheid op kruispunt

RIDDERKERK - De fractie van Leefbaar Ridderkerk heeft schriftelijke vragen gesteld over de veiligheid van het kruispunt Rotterdamseweg/Rijnsingel. Volgens de partij is het door de scherpe afstelling van de verkeerslichten niet veilig voor fietsers en worden er veel verkeersovertredingen gemaakt.

“Regelmatig rijden automobilisten die vanaf de Rijnsingel bij de stoplichten komen nog net even door oranje licht of zelfs door rood om de snelweg op te rijden. Echter staan er net na diezelfde stoplichten fietsers klaar om de Rijnsingel over te steken, wat de situatie erg gevaarlijk maakt” stelt het raadslid Richard Swarttouw.
Hij wijst er ook op dat er na de verkeerslichten tegelijkertijd linksaf kan worden geslagen richting Bolnes en richting de A38: “Als deze lichten op rood staan kan het voorkomen dat het recht doorgaand verkeer het afslaande verkeer kruist, waardoor er een gevaarlijke situatie ontstaat. Hierdoor is al een aantal aanrijdingen geweest, al of niet met lichamelijk letsel.”

Overtredingen
Met de schriftelijke vragen worden tevens de verkeersovertredingen onder de aandacht gebracht, die met name in de spits zijn te zien. Leefbaar-leden zien regelmatig auto’s, busjes en vrachtwagens vanaf de A38 direct na het stoplicht op het kruispunt terug de snelweg opdraaien, ondanks het bord dat aangeeft dat dit niet is toegestaan. “Er staan paaltjes zodat dit niet vóór het stoplicht meer gebeurt, maar het gebeurt nog steeds ná het stoplicht. Tijdens het keren kruist men de zijde van de Parallelweg, waar fietsers bij groen licht mogen oversteken. Door die overtredingen is dat zeer onveilig” constateert Swarttouw.
Het raadslid vraagt van het college om actie te ondernemen om dit kruispunt veiliger te maken. Ook is gevraagd om een overzicht van het aantal ongevallen en wil de partij welke controles in het kader van de handhaving hebben plaatsgevonden.