Maarten Thanis en Maarten de Keizer praten bij over de Social Store

Social Store verrast door inschrijvingen

RIDDERKERK - Binnen een maand na de opening zijn bij de Social Store in Ridderkerk ruim honderd mensen ingeschreven. Zij mogen maandelijks artikelen voor persoonlijke hygiëne uitzoeken ter waarde van zo’n 15 euro.

“We wisten van armoede in de samenleving. Maar zo’n aanloop in korte tijd heeft ons verrast. Het onderstreept dat er voor veel mensen hulp nodig is” zegt Maarten Tanis, de directeur van de Social Store.
De toeloop stelt de organisatie ook voor de uitdaging om meer geldschieters en sponsors te winnen. Tanis hoopt dat veel mensen een stukje van hun welvaart willen delen met een mede-Ridderkerker. “Het zou prachtig zijn als we honderd Ridderkerkers vinden die maandelijks een gift van € 15 doen. Zij verzekeren dan een gezin van een maandelijks hygiënepakket. Als we dit allemaal zelf moeten financieren zullen onze middelen snel zijn uitgeput” aldus de gratis voor de Social Store actieve directeur.

Vakantietassen
Voor vergroting van de financiële buffer gaat er binnenkort een brief over de grote hulpvraag uit naar de diaconieën van de kerken in Ridderkerk. De Social Store is een initiatief van het Interkerkelijk Diaconaal Beraad. Het IDB steunt de Social Store ook met de uitgifte van zogenoemde Vakentietassen. Die tassen met leuke verrassingen gaan net voor de zomervakantie naar kinderen uit gezinnen met minimale middelen. De Social Store verwacht nu 60 tassen te kunnen vullen. Zwembad De Fakkel, “de buurman” van de Social Store, heeft 120 vrijkaartjes beschikbaar gesteld. Zo kunnen de kinderen die straks een tas krijgen deze zomer met een ouder of een vriendje naar het zwembad.

Open dag
Om meer mensen op de hoogte te stellen van waar de Social Store voor staat, wordt op zaterdag 17 juni een open dag gehouden. Belangstellenden kunnen dan vanaf 10.00 uur de lokalen aan de Sportlaan 8 bekijken en kennismaken met de organisaties en vrijwilligers die er nu actief zijn. “En we hebben nog ruimte voor initiatieven die zich ook richten op het bestrijden van armoede en eenzaamheid in Ridderkerk. We werken graag samen om met elkaar deze draak te bevechten” aldus Tanis
Het bezoeken van de open dag is gratis. “Maar voor de entree gaan we wel wat vragen. We hopen dat iedereen een of meerdere producten meebrengt. Dat mag tandpasta of shampoo zijn. Een tandenborstel of scheermesjes mogen ook. Ook een rol wc-papier zal zeker zijn weg vinden” stelt Maarten de Keizer, fondsenwerver voor de Social Store.
Geld voor de Social Store kan worden overgemaakt naar: NL73 RABO 035 1313 923 t.n.v. S.D.P.R.K. (Stichting Diakonale Projecten Kerken). De stichting heeft de ANBI-status, dus giften zijn fiscaal aftrekbaar.