Snuffelgeld voor onderwijs en landbouw

RIDDERKERK - Deze maand schenken de Ridderkerkse Vrouwen voor Vrede 1500 euro uit de opbrengst van het Snuffelpand aan True North voor hulp aan peuter- en kleuteronderwijs in Zuid-Afrika en 1500 euro aan YASAP Tarus voor biologische landbouw op West-Timor, Indonesië.

Kinderen in de townships van Zuid-Afrika haken vaak af tijdens of na de basisschool. Door te investeren in goede kinderopvang en kleuteronderwijs krijgen deze kinderen een betere start van hun leven. True North helpt kinderdagverblijven met training, onderwijsmateriaal en andere middelen. Door workshops en groepsbijeenkomsten kunnen ouders en begeleiders van peuters en kleuters van elkaar leren. True North fungeert daarbij als kenniscentrum en biedt ondersteuning en begeleiding.

Op West-Timor verbouwen boeren mais, rijst, koffie en fruit, maar ze hebben veel last van plagen en plantenziekten. Het land was altijd zeer vruchtbaar, maar de laatste tijd gaat het niet meer zo goed. De landbouwopbrengsten dalen, terwijl de productiekosten stijgen. De lokale organisatie YASAP werkt samen met een trainingscentrum waar alles biologisch geteeld en gefokt wordt en die graag de boeren in de omgeving wil helpen om over te stappen naar biologische landbouw.

Verkoop en inleveren

Ook deze maand is het Snuffelpand bij het Dillenburgplein elke woensdag en zaterdag open van 11.00 tot 15.00 uur. Bij de Meubelshowroom aan de P.C. Hoofstraat (tegenover de Dierenkliniek) is men alle woensdagen en de eerste zaterdag van de maand welkom. Tijdens de openingsuren kunnen ook herbruikbare spullen ingeleverd worden.