Het bridgen in De Fuik vraagt om een ruime zaal

Activiteiten van De Fuik passen niet in sporthal

RIDDERKERK - In november ’22 heeft de gemeenteraad van Ridderkerk een motie aangenomen om te onderzoeken of huisvesting van wijkvereniging Drievliet ’t Zand mogelijk is in sportcentrum Drievliet. Wijkcentrum De Fuik zou dan vrijkomen voor uitbreiding van basisschool De Botter. Het college heeft het resultaat van deze verkenning nog niet gepresenteerd, maar het is nu al duidelijk dat niet alle activiteiten van de wijkvereniging kunnen verhuizen naar de sporthal.

“Er is in het programma van eisen geen rekening met ons gehouden. En de renovatie van de sporthal was al in volle gang toen deze motie kwam. In De Fuik hebben we nu bijna 400 m2 tot onze beschikking. In de sporthal zou het krap 100 m2 worden” zegt voorzitter Albert Boersma, die erop wijst dat met de activiteiten De Fuik nu een bezettingscapaciteit van 95 procent heeft.
Er worden problemen voorzien voor vrijwel alle activiteiten als de verhuizing toch zou worden doorgezet. “Grote activiteiten, zoals ons haringfeest of het Oranjebal, zijn dan onmogelijk. Ook voor de danslessen zou er dan geen ruimte zijn. De yogalessen zouden in een kleinere ruimte kunnen, maar in de sporthal zal stilte niet gegarandeerd zijn. En bingospelen zal er ook lastig zijn” zo wordt opgesomd.
Met de horeca in het sportcentrum wordt het ook een lastig verhaal. De wijkvereniging heeft nu de eigen barinkomsten van De Fuik. In de sporthal zullen de verhoudingen anders zijn. “Maar zeker is dat onze vrijwilligers er echt niet elke avond tot 23.00 uur achter de bar gaan staan” weet Boersma.

Multifunctioneel maken
Bij het verenigingsbestuur is er wel begrip voor de ruimteproblemen van De Botter. “We willen ook graag meedenken over mogelijke oplossingen. Wij denken dat het kan door van De Fuik een multifunctioneel centrum te maken. Overdag hebben we minder ruimte nodig en kunnen met schuifpanelen klaslokalen worden afgescheiden. Ook de ruimte voor de jongerensoos op de eerste verdieping, die wel verhuisd naar de sporthal, biedt mogelijkheden. De Fuik is na 45 jaar toch aan een opknapbeurt toe” stelt de voorzitter.
Een verhuizing naar een gelijkwaardig pand vindt het bestuur ook bespreekbaar. Belangrijke voorwaarde is wel dat alternatieve huisvesting nabij het Vlietplein moet zijn. “Aan de rand van de wijk komen wij niet tot ons recht. We hebben nu een drukbezochte ouderensoos omdat we centraal gelegen zijn.”