Uitleg in de tuin van De IJsvogel

Duurzaam leerproject bij De IJsvogel

RIDDERKERK - In samenwerking met Facet is bezoekerscentrum de IJsvogel een leer- en bewustwordings-project gestart met de openbare basisschool de Piramide in Rijsoord-Ridderkerk.

Elke woensdagmorgen komt er een groepje leerlingen uit de groepen 6,7 en 8 naar de IJsvogel. De leerlingen gaan aan de slag met de zgn. minituintjes waarin zij groenten, kruiden en bloemen gaan planten en zaaien die bijvoorbeeld tot dezelfde familie behoren en elkaar versterken. Geleerd wordt dat er goede mogelijkheden zijn om te kweken zonder dat er bestrijdingsmiddelen of pesticiden gebruikt worden. Ook leren ze hoe belangrijk wilde bijen en andere insecten zijn bij het kweken van eetbare gewassen voor ons mensen. De bedoeling is om bewust en duurzaam met elkaar bezig te zijn en je te realiseren dat bijvoorbeeld een brood niet zomaar bij de bakker van de plank komt maar dat het uit de grond komt, het begint immers met het zaaien van tarwe, koren, rogge en andere granen.

In de hobbykas in de tuin van de IJsvogel hangen een aantal borden die corresponderen met de vierkantmeter tuintjes. Op deze borden wordt uitgelegd welke gewassen bij elkaar en naast elkaar kunnen uitgroeien tot mooie eetbare producten. In de kas begint het proces met zaaien en opkweken waarna de kleine plantjes buiten in de bakken worden uitgepoot.

Duurzaam eten
Duurzaam eten levert winst op voor het milieu én je gezondheid. Maar hoe doe je dat? In kleine stapjes ontdekken de leerlingen dat door vooral groente, fruit, granen en peulvruchten te eten - en wat minder vlees, snoep en snacks te nemen – ze al goed op weg zijn. En minder voedsel verspillen helpt ook om de schade aan het milieu te verlagen.

Koken in de Piramide
De Piramide school beschikt over een zeer goed uitgeruste keuken op de locatie Rijsoord, de leerlingen zullen daar de zelf gekweekte en geoogste gewassen uiteindelijk bereiden waardoor er een gezonde en verantwoorde maaltijd genuttigd kan worden. De leerlingen worden begeleid door de vrijwilligers van de tuingroep van de IJsvogel en een vaste vrijwilliger, Miranda Pligt die is aangesteld door de school.