Felicitaties voor het echtpaar De Waard

Zestig jaar getrouwd

RIDDERKERK - Burgemeester Marco Oosterwijk was maandagmiddag op felicitatiebezoek bij het diamanten echtpaar De Waard-Zoeteman. Hun jawoorden klonken op 24 maart 1964 in het gemeentehuis van Ridderkerk.

Beiden zijn ook geboren en getogen Ridderkerkers. De vriendschap met een broer leidde tot de eerste kennismaking, maar ze leerden elkaar beter kennen bij Smit Slikkerveer. Bij de elektromotorenfabriek had Truus Zoeteman haar eerste baantje op kantoor en was Arie de Waard er werkzaam als monteur. In verschillende functies was De Waard ruim 41 jaar werkzaam voor Smit Slikkerveer. Als 14-jarige begon hij er in het magazijn en werd van loopjongen een ervaren monteur van kleine elektromotoren. In die rol moest hij vaak op locatie en op schepen voor herstelwerk zorgen. Bij Smit fungeerde hij ook drie jaar als portier. Dat was in de periode dat er motoren voor onderzeeërs werden gebouwd en de marine eiste dat dat er bewaking was.
Zijn geliefde verliet het bedrijf al snel. Zij stapte over naar het kantoor van machinefabriek Bakker, waar ze tot het huwelijk werkzaam bleef. Na de bruiloft woonde het paar zeventien jaar aan de Prins Hendrikstraat in Slikkerveer. De eerste verhuizing bracht ze naar de Brasem in Drievliet, waar ze tien jaar woonden. Inmiddels wonen ze 33 jaar in een appartement aan de Kamerlingh Onnesstraat.